Followers

Wednesday, June 25, 2008

:: Album manthop punye ::








Read More :D

:: Nasi Lemak ::


Bahan-bahan
3 cawan beras [basuh n toskan]
2 paket santan [300ml]
3 helai daun pandan [simpulkan]
3 keping hirisan halia
3 ulas bawang merah [mayangkan]
Garam secukupnya

Cara
1. Masukan semua bahan dalam periuk dan masak sehingga beras sebati dengan santan.
2. Bila nampak nasi kering, kacau rata dan tutup semula tudung. Biarkan ia sentiasa panas dalam periuk rice cooker.
3. Bila telah masak hidangkan bersama sambal tumis ikan bilis, telur rebus, ikan bilis goreng, ulam timun.

SAMBAL TUMIS
1 senduk cili kering [dimesin]
3 labu bawang besar [dimesin halus dgn sdikit belacan]
2 labu bawang besar [ditumis]
Air asam jawa secukup rasa
Gula merah [resepi k.aini!]
Serai [dititik dalam masakan]

Cara
1. Tumiskan bawang besar sehingga agak2 garing.
2. Masukkan bahan yg dimesin halus sehingga wangi.

2. Masukkan air asam, garam dan gula merah.
3. Masukkan air sedikit dan biarkan sambal mendiieh dan pekat dengan api perlahan.
4. Bila dah naik minyak baru angkat.


### Selamat Mencuba ###


Read More :D

Monday, June 23, 2008

:: n0vel baik punyer ::


:: Fatimah Syarha Mohd Nordin ::

:: Habiburrahan El Shirazy ::






Judul buku : Ketika Cinta Bertasbih (episode 2)
Penulis : Habiburrahman El-Shirazy
Penerbit : Republika
Hal : 412 hal, 20,5 x 13,5 cm
Cetakan : Kedua, November 2007

Deskripsi Singkat :

keberadaan tokoh-tokoh sebelumnya di KCB 1, serta hadirnya tokoh-tokoh baru di KCB 2 semakin membuat karya ini terasa begitu wah. Bahkan jika dibandingkan dengan KCB 1, KCB 2 ini jauh lebih bagus dalam segi penuturan kisahnya.

Ada beberapa cerita yang telah usai di KCB 1 dan tidak sedikitpun tertulis kembali di KCB 2, seperti halnya kisah kekecewaan Fadhil ketika seseorang yang sangat berarti dalam hidupnya, yang ia pernah harapkan dapat menjadi belahan jiwanya ternyata menikah dengan sahabatnya sendiri.

Konflik tajam terjadi pada beberapa bagian dari novel ini, diantaranya pada shubuh hari ketika terjadi keributan di rumah Azzam, disana diceritakan tentang seorang paman yang akan menembak dan membunuh keponakannya sendiri. Kemudian klimaks cerita ini terjadi ketika terjadi kecelakaan dimana yang menjadi korbannya adalah Azzam dan Ibunya, mereka terpelanting jatuh dari atas sepeda motor karena tertabrak bus yang ugal-ugalan, sampai akhirnya Azzam harus rela berbaring di rumah sakit menderita patah tulang, sementara ibunya berpulang menghadap ke hadirat Alloh SWT.

Ada raut kesedihan disana, padahal saat musibah itu terjadi adalah hanya berselang 4 hari sebelum pesta pernikahan Azzam dengan seorang dokter dari Kudus.

Ada banyak kisah yang terjadi secara tiba-tiba diluar dugaan para pembaca. Namun secara keseluruhan, kesinambungan cerita dari satu tokoh yang ditampilkan dengan tokoh lain di bagian lainnya, masih tetap menjadi satu ciri khas dari karya-karya kang abik, yang mampu membuat decak kagum para pembacanya.

Selain dari kuatnya alur serta penokohan dalam KCB 2 ini, kang abik juga masih terlalu lihai menceritakan keseharian dalam kehidupan pesantren, tentunya ini mungkin karena sesuai dengan latar dari kehidupan kang abik itu sendiri. Kemudian, satu persatu keilmuan tentang fiqih, aqidah, dan lain sebagainya tetap menjadi suguhan utama yang beliau munculkan dalam bagian cerita ini, tanpa sedikitpun membuat para pembaca merasa digurui.


nak taw kisah selanjutnyer..??
** DAPATKAN DI PASATAN !! ** he3...



Read More :D

Saturday, June 21, 2008

:: CINTA PERTAMA by FAR EAST ::



Mekar di kamar hati cinta pertama
Engkau ciptaan seni idaman kasih
Antara bibir tersiratnya pekerti
Kelembutan yang mendamaikan jiwa

Bermula kau di sini penentu bicara
Kalam kebenaran tiada berdusta
Dirimu berharga dari segala-galannya
Bertakhta keimanan untuk dipertahankan

Hadirlah cinta cinta pertama
Hadirlah cinta cinta utama
Sayangi diri ini cinta cinta pertama
Hati ini cinta cinta pertama

Tiada sia-sia menyintai diri
Sempurna sejahtara

Lirik/lagu : AMAR

** bermula kau di sini penentu bicara.. maksud yg sgt mendalam.. lahirnya kita di dunia.. dah disuratkan untuk beramal n mengikut landasan islam yg sbenar..
Bertakhta keimanan untuk dipertahankan..diri kita ini adalah sangat berharga apabila iman kita dijaga...
LUV UR SELF FIRST !! **



Read More :D

:: Jihad di hujung jari kematu ::


sumber artikel: raudhah.com

Sebuah drama dalam 3 babak

Babak 1

Lepas solat saya duduk di tangga masjid sambil memasang telinga. Ada seorang pakcik - kain pelikat, baju Melayu, ketayap di kepala - tengah seronok berbicara. Laknat Amerika. Laknat Yahudi. Kesian orang Islam kita. Sokong Saddam. Saddam dah taubat lima tahun dulu. Saya dengar saja.
Pakcik cerita pasal boikot barangan Amerika. Jangan minum Coke, kata dia. Saya dengar saja. Di celah jari pakcik, ada asap berkepul. Apa dia? Rokok Marlboro.

*****
Babak 2

Lewat malam member datang ambik dengan kereta, pergi minum teh tarik. Dia baru balik surau di sebelah sana. Sambil tarik talipinggang keledar, saya perasan celah jarinya. Apa dia? Rokok menyala.

Oi, kata nak boikot, kata saya. Member tergelak besar. Ini rokok Jepun lah.
Oo, kata saya. Talipinggang saya lekatkan. Bila pulak Jepun jadi negara Islam? Member gelak besar lagi.

Bukan ke Jepun masuk senarai negara 42 yang menyokong Amerika ceroboh Iraq?

Member cuma tersengih lebar. Apa lagi yang dia boleh buat? Mulut dah kena kail kafir. Terkonteng-konteng aje lah kamu di hujung tali tu.

*****
Babak 3

8 daripada 10 lelaki Muslim di Malaysia hisap rokok. Ia ke? Purata setiap perokok menghabiskan 2 kotak rokok sehari. Betul ke? 9 daripada 10 jenama rokok terlaris di Malaysia datang dari syarikat Amerika atau Britain, atau gabungan keduanya. Youre kidding?

Menung. Apa akan jadi pada ekonomi Amerika, British dan yahudi kalau semua lelaki Muslim dalam dunia pakat berhenti merokok? Menung lagi. Boleh ke?

Tersenyum simpul dibuatnya sekejap, macam orang gila melihat anak anjing kering mati kena gelek kereta di tepi longkang.

Ada orang pernah bicara dgn saya ttg jihad. JIHAD?? Jihad dihujung jari kematu pun X PASS !! APE KES??

" TEPUK DADA, TANYA IMAN "




"Halal itu jelas, HARAM ITU PUN JELAS, dan antara keduanya ada beberapa perkara yang syubhat (samar) yang banyak dari manusia tidak mengetahuinya. Maka barangsiapa memelihara dirinya dari segala kesamaran, sesungguhnya ia memelihara bagi agama dan kehormatannya. Dan barangsiapa jatuh ke dalam perkara kesamaran jatuhlah ia ke dalam haram,"(H.R. Muslim)



Read More :D

:: mencari PASANGAN ?? ::


"Susah betul nak cari isteri solehah," luah seorang pemuda selepas Seminar Keluarga Bahagia anjuran sebuah badan kebajikan
"Macam cari gagak putih," tambahnya.
"Memang dah hukum dunia, yang berharga itu susah nak dapat," katanya lagi.Tunggu respon sayalah tu. Saya cuma tersenyum.
"Dah kahwin?" Akhirnya saya bertanya.
"Belum lagi…."
"Kenapa?" dia pula tersenyum.
"Belum dapat yng solehah?" saya terus mengusik.
"Saya dah 28 tahun. Sepatutnya umur 25 dah kahwin … Dah terlajak le ni."
"Oh gitu ..... biar terlajak usia, jangan tersalah pilih!" usik saya lagi.
"Nak cari yang betul-betul solehah bukan senang".
"Kalau tak jumpa, macam mana?"
"Tulah yang saya pening ni. Syarat-syarat saya ni susah sangat ke?"
"Apa syaratnya?"
"Syarat-syarat wanita solehah … mesti solat, taat ibu bapa, berakhlak, tutup aurat, pandai mengaji, puasa sunat…."
"Macam tu tak susahlah… ramai yang ada syarat-syarat macam tu," balas saya.


UKUR TAKWA

"Tu yang lahiriah. Yang paling penting bertakwa," katanya lagi.
"Macam mana pula nak ukur takwa tu?"tanya saya.
"Tu yang pening.Takwa tu dlm hati. Ni soal hati. Tapi apa boleh buat, saya nak jugak isteri solehah, isteri yg bertakwa!"
"Nak tak kalau saya bagi tips mudah, dapat isteri solehah?" pelawa saya.


ADA
CARA LAIN

"Saya tak paham.Macam mana kita boleh nilai calon isteri tanpa menilai syarat-syaratnya. Itukan panduan daripada hadis?"
"Untuk dapat isteri solehah, jadikan diri kita dulu calon suami soleh …
Cuba cari ciri-ciri suami soleh ….bina semua ciri tu dalam diri kita. Bina sahsiah, lahiriah seorang lelaki soleh kemudian muhasabah pula soal hati ….
Ukur iman dan takwa kita".
"Nak ukur iman & takwa kita …susah tu. Itu soal maknawi"
"Tapi,jauh lebih mudah dari nak ukur iman dan takwa orang lain."


LEBIH TEPAT

"Semuanya terletak pada diri kita sendiri. Lebih cepat kita bina sifat-sifat lelaki soleh, tingkatkan iman dan takwa … lebih cerahlah peluang untuk dapat isteri solehah. Semuanya atas usaha kita sendiri. Sblm ni, kita bincang pasal menilai diri orang laindulu.Tu yg kita silap. Bukankah Allah dah jamin, lelaki mukmin untuk wanita mukminat? Lelaki soleh jodohnya wanita solehah? Insya-Allah."


TERLALU IDEAL

"Habis tu … saya kenalah berhenti cari wanita solehah sbb nak jadi lelaki soleh?"
"Tak gitu. Lebihkan nak jadi lelaki soleh sambil tu teruslah cari isteri solehah."
"Ok gak tu!Serampang dua mata,"katanya.
"Satu lagi, berpada-padalah dengan piawai solehah awak tu. Jangan terlalu tinggi. Nanti tak tercapai. Cukuplah dgn tahap sederhana."
"Maksudnya?"
"Jangan terlalu ideal menilai calon isteri sbb sifat-sifat solehah itu 'on going process'(dibina secara berterusan) Mungkin sebelum kahwin tahapnya rendah sket, tapi dengan pimpinan suaminya nanti tahap solehahnya boleh diupgradekan lagi."


MUDAH BUKAN UNTUK DIPERMUDAHKAN

"Boleh lebih kurang lah ni ye?"
"Salah tu …. Panduan dan ajaran islam mudah. Tapi bukan alasan untuk dipermudahkan. "
"Apa kaitannya dengan yg kita bincang skang ni?"
"Gini, awak mesti lebih ketat dlm menilai diri sdr. Jgn amik mudah soal iman & takwa diri sdr. Letakkan piawai tinggi utk diri sdr. Bukankah lelaki akan jadi pemimpin r/tangga? Penilaian calon isteri sepatutnya rendah sket … nanti senanglah nak bentuk bila dah jadi isteri kita…."
"Oh saya faham"
" Bagus tu. Sayangnya kebanyakan lelaki menilai sebalikya … untuk dirinya dinilai dengan piawai soleh yg rendah. Tetapi utk calon isterinya dinilai dgn solehah yg tinggi. Itu silap!"
"Alhamdulillah… saya harap jodoh saya akan tiba nanti."
"Amin.."
' tamatlah penantian solehah itu dengan mempercepatkan pembinaan SOLEH DIRI '




















Kasih manusia sering bermusim, sayang manusia tiada abadi. Kasih Tuhan tiada bertepi, sayang Tuhan janjiNya pasti". Itulah sedikit dari bait2 lagu Raihan. Lantaran kasih manusia yg sering bermusim dan sayangnya yg tak kekal lama, kita perlu sentiasa berwaspada terutamanya dlm memilih pasangan. Andainya sikit drpd cinta itu hendak diberi pada seseorang yg boleh digelar suami, pilihlah seorang lelaki yang :

1-Kuat agamanya. Biar sibuk macamana, solat fardu tetap terpelihara. Utamakanlah pemuda yg kuat pengamalan agamanya. Lihat saja Rasulullah menerima pinangan Saidina Ali buat puterinya Fatimah. Lantaran ketaqwaannya yg tinggi biarpun dia pemuda paling miskin.

2-Baik akhlaknya. Ketegasannya nyata tapi dia lembut dan bertolak-ansur hakikatnya. Sopan tutur kata gambaran peribadi dan hati yang mulia. Rasa hormatnya pada warga tua ketara.

3-Tegas mempertahankan maruah. Pernahkah dia menjengah ke tempat2 yang menjatuhkan kredibiliti dan maruahnya sebagai seorang Islam.

4-Amanah Jika dia pernah mengabaikan tugas yang diberi dengan sengaja ditambah pula salah guna kuasa, lupakan saja si dia.

5-Tidak boros. Dia bukanlah kedekut tapi tahu membelanjakan wang dengan bijaksana. Setiap nikmat yang ada dikongsi bersama mereka yang berhak.

6-Tidak liar matanya. Perhatikan apakah matanya kerap meliar ke arah perempuan lain yang lalu-lalang ketika berbicara. Jika ya jawabnya, dia bukanlah calon yang sesuai buat kamu.

7-Terbatas pergaulan. Sebagai lelaki dia tahu dia tak mudah jadi fitnah orang, tapi dia tak amalkan cara hidup bebas.

8-Rakan pergaulannya. Rakan2 pergaulannya adalah mereka yang sepertinya.

9-Bertanggungjawab. Rasa tanggungjawabnya dapat diukur kepada sejauh mana dia memperuntukkan dirinya utk parents dan ahli familynya. Jika parentsnya hidup melarat sedang dia hidup hebat, nyata dia tak bertanggungjawab

10-Tenang wajah. Apa yg tersimpan dalam sanubari kadang2 terpancar pd air muka. Wajahnya tenang, setenang sewaktu dia bercakap dan bertindak. Berbahagialah kamu jika diintai calon yang demikian sifatnya...


"Dialah Allah dilangit dan dibumi.Dia mengetahui yang kamu rahsiakan dan yang kamu lahirkan dan mengetahui apa2 yang kamu usahakan" (Al- An'am: 3)


...selaraskan niat dgn syara'…wallahua'lam..




Read More :D

keluhan rasa, pasti ada hikmah di sebaliknya :)



AKU TAK DAPAT TAHAN!!!....

"..dan jgnlah kamu berputus asa dr rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dr rahmat Allah melainkan kaum yg kafir." -Surah Yusuf ayat 12

KEPADA SIAPA AKU BERHARAP?.....

"Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain drNya. Hanya kepadaNya aku bertawakkal." -Surah At-Taubah ayat 129

APA YANG AKU DAPAT DRPD SEMUA INI?.....

"Sesungguhnya Allah telah membeli dr org2 mumin, diri, harta mereka dengan memberikan syurga utk mereka... .. -Surah At-Taubah ayat 111

BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAPINYA?....

"Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan), dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh di medan perjuangan), dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah- daerah sempadan) serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya, kamu berjaya (mencapai kemenangan)." -Surah Al-Imran ayat 200...."Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk" -Surah Al-Baqarah ayat 45

RASA FRUST?.....

"Jgnlah kamu bersikap lemah, dan jgnlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah org2 yg paling tinggi darjatnya, jika kamu org2 yg beriman." Surah Al-Imran ayat 139

KENAPA UJIAN SEBERAT INI?.....

"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya." -Surah Al-Baqarah ayat 286

KENAPA AKU TAK DAPAT APA YG AKU IDAM-IDAMKAN?.....

"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui." -Surah Al-Baqarah ayat 216

KENAPA AKU DIUJI?......

"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; "Kami telah beriman," sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji org2 yg sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui org2 yg benar dan sesungguhnya Dia mengetahui org2 yg dusta." -Surah Al-Ankabut ayat 2-3


Kesenangan yang datang
Tak akan selamanya
Begitulah selepas susah ada kesenangan
Seperti selepas malam datangnya siang
Oleh itu waktu senang jangan lupa daratan

Gunakan kesempatan untuk kebaikan
Sebelum segalanya terlepas dari genggaman
Kelak menyesal nanti tak berkesudahan
Apa guna sesalan hanya menekan jiwa

Jangan difikir derita akan berpanjangan
Kelak akan membawa putus asa pada tuhan
Ingatlah biasanya kabus tak berpanjangan
Setelah kabus berlalu pasti cerah kembali

Ujian adalah tarbiyah dari Allah
Apakah kita kan sabar ataupun sebaliknya
Kesenangan yang datang selepas kesusahan
Semuanya adalah nikmat dari tuhan

KEHIDUPAN by Inteam & Nazrey
Lagu/Lirik: Nazrey Johani


Read More :D

j0m baca :)


Salam smua..


jOm rehatkan minda ngan baca komik kat bawah ni..

CLICK KAT KOMIK tuh, nanti die besaq sket..

amik pngajaran skali yer.. (^_~)






Read More :D

Friday, June 20, 2008

IKAN GORENG ??


Kali ini nak ajak kawan-kawan merenung proses menggoreng ikan..Haa..ada apa dengan ikan goreng ek? Ok, mula-mula sekali nak tanya..pada awal mula kita masukkan ikan ke dalam kuali untuk menggorengnya, kita sepatutnya besarkan api atau kecilkan api nya? kalau soalan ini ditanya pada ibu2 yg berpengalaman menggoreng ikan, sudah tentu jawapannya kecilkan api bukan?

Kenapa ye? kenapa tak besarkan saja api? boleh cepat sikit ‘hijrah’ kan ikan tu dari ikan mentah (negatif) kepada ikan goreng (positif). Ya, memang betul kalau terus besarkan api, ikan mentah tadi jadi ikan goreng dalam masa yg lebih singkat. Tapi..cuba kalau dimakannya, cuba cubit sikit isinya, ikan yg dilihat sudah ‘positif’ dari luaran tadi rupa-rupa nya belum ‘positif ‘ lagi isi dalam nya..yg cuma nampak masak (positif) cuma kulit luarnya, berpuas hati kah kita?

Lain hal nya kalau kita kecilkan dulu api pada awal mula menggoreng...ikan itu akan perlahan-lahan ‘berubah’ dari ikan mentah (yang tiada guna) kepada ikan goreng (yang berguna pada kita).

http://www.hoax-slayer.com/images/fish-with-hands1.jpg


Kalau difikir-fikir, mungkin boleh disimbolik pada kehidupan kita, kalau kita nak berubah..kalau perubahan mendadak, adakah berkekalan? seorang ayah yang nak merubah anak nya dengan mendadak (maka guna kekerasan) agar menjadi insan berguna..adakah berhasil cara nya itu? berbanding kalau seorang ayah itu menggunakan pendekatan yang lebih mesra yang mampu menyentuh hati anak nya..insyaALLAH hatinya akan berubah dahulu disusuli anggota badan lain (tingkah laku dan akhlak) kan?

Sama juga halnya, kita ingin berdakwah kepada orang lain. Rasanya jika kita terus utarakan ‘point-point’ kita, adakah mudah diterimanya, berbanding kalau kita berkawan dahulu dengan dia, barulah perlahan-lahan kita masukkan unsur dakwah itu pada masa yang ‘kena’ dan cara yang ‘kena’.

Perumpamaan ini jugak boleh diaplikasikan untuk menggoreng cucur tepung adabi ker, goreng jemput2 ker dan sebagainya. Perumpamaan ini juga selari dengan hadis nabi berkaitan hati di mana nabi tekankan jika baik hati, baiklah seluruh jasadnya, juga perumpamaan ini memberitahu bahawa proses yang penting, bukan capai matlamat yang segera yang dicari dalam erti kata lain istiqamah, beramallah sedikit janji istiqamah.

Teruskan mujahadah, bukan jayakan mujahadah sebab kejayaan adalah ‘bonus’ dari ALLAH. Sampaikan dakwah dan hidayah adalah urusan ALLAH, yang penting kita sampaikan dakwah.


SALAM MUJAHADAH !! :)


Read More :D

Saturday, June 14, 2008

Andaiku Pergi by MIRWANA

video


cerita hidup, kian berlalu
membawaku ke penghujung, kaku langkah
kian lemah,kelu lidah untuk bicara
langit jingga, warna senja
desir bayu, membisik duka
kealpaan yg semalam, ingin ku
lupakn luka silam..

bersama rayu doa,damba keampunanya

(CHORUS)
andaiku pergi,
tinggalkanmu, usah sedih
usah sayu, kerna telah tertulis segala
takdir yg esa..ooh
ku pergi dulu, tiba waktu perjanjian
Maha Agung takkan kembali semula..
doaknku sejahtera disisiNya..

rasa gentar, rasa rindu
bertarung difikiranku,
wajah ceria, senyum manja
kisah kita menghapus resah..
maafkan diriku kasih, kerna buat mu
menangis,restuiku dgn cinta
jgn kau titiskan air mata..

pintaku redhailah..terima kasih atas
segalanya..

(CHORUS)

hidup ini sementara..
ujian pasti, setia hati
padamu kekasih.
moga rahmat hidayahMu
mengiringiku, menemaniku
saat akhit waktu..

bersaksi
diriku,hanya Kau tuhan yg satu
cintaku, rinduku ku serah segala
kepadaMu..

Lagu/Lirik: Akmal Mirwana


***lagu ni mel0dy nye best..very NICE s0ng..
suka vocal naim (ex-Far East, dh jd mirwana skrang) ***


Read More :D

:: AKADEMI AL-QURAN & AKADEMI NASYID ::


Final AQ3, 19 jun 08 pkol 2030..
Insyaallah mlm ni ana p
PICC, Putrajaya..
live at tv9, dekat di hati..he3..

sambungan:

alhamdulillah, smalam sempak gak 'memanjat' PICC..ade Inteam, Far East..Hijjaz wat psembahan..alih2, dh terserempak ngan depa, ana dok la sblh kak cik (wife ustaz nabil) & k.linda (wife a.fazli)..apepun, majlis smalam mmg rase tenang tul..ngan alunan2 ayat quran yg merdu..sampai juri sendiri hampir menitiskan air mata..pepun, tahniah wat FAKRUL RADHI yg menjadi johan..

Jangan lupe ek..start 21 JUN 2008..
stiap ari sabtu kol 8.30pm..
besh2..x sabar nak tgk ^^



Read More :D

Badmit0n super seris !!



Salam wbt..

skrang ni super series utk badminton rancak berjalan..after singapore open, super series akn menjelajah ke indonesia n thailand.then, rehat jap sambil menunggu
su
kan olimpik kat beijing ogos nanti..

tadi sempat gak tgk badminton..Ch0ng Wei dapat tewaskan Peter Gade..21-18 n 21-13..same2, kite tgk final nye esok, 15 june 08..tapi sayang, Mew Choo tewas kat Tine dari denmark..takpe, truskan usaha..hu3..

erm, Gan Tek Chai-Lin Wun Fooi pun dpt g final..skrang ni plawann antara Zakry-Fairuz vs beregu korea yg makin mningkat prestasinyer..x taw la ape resultnyer..kalo pasangan MAS menang, means..final nanti..MAS vs MAS..wow..best tuh..

lagi..

erm, tadi tgk brita..wah, bestnyer.. Zakry-Fairuz dpt kalahkan pasangan korea tu..means, MAS vs MAS sok...x sabar plak nk tgk match nyer esok..tringat dulu, Koo-Tan vs Tan Fook-Wan Wah pun dapat jumpe time final..mmg hebat la depa nih..ehehe..



dan lagi...

tahniah diucakpan wat LEE CHONG WEI n pasangan beregu ZAKRY-FAIRUZ !! akhirnye MAS bjaya merangkul 2 juara dari 5 kejuaraan yang dipertandingkan dalam singapore open..apepun, x dilupakan..tahniah gak wat GAN-LIN yg hanya tewas tipis kpd zakry-fairuz..18-21 n 17-21..caiyok2 untuk next super series ^^

continue:

congratulation wat pasangan muda negara, ZAKRY ABDUL LATIF n FAIRUZIZUAN MOHD TAZARI kerana sekali lagi melakar kejayaan kedua bertuut-turut..mereka bjaya dalam DJARUM OPEN (INDONESIA OPEN) untuk men double menewaskan pasangan Chandra Wijaya-Tony Gunawan dari Indonesia-USA..keep working utk Thailand Open lak..








Read More :D

Friday, June 13, 2008

Cantiknya Wanita :)







Anda

seorang

wanita

?

Ingin

Cantik

??

Senang

jerk..


Miliki

'7M'








Musyarakah
seseorang wanita itu yakin bahawa dirinya memang mempunyai kecantikan tersendiri

Murakabah
mereka menerima dengan insaf dan syukur keadaan diri sendiri

Muhasabah
sentiasa melihat kekurangan diri dan memperbetul kan kekurangan tersebut


Muakobah
sentiasa mendidik diri agar berusaha menjadi wanita yang sempurna

Muqarrabah
sentiasa mendekatkan diri dengan Allah s.w.t

Mujahadah
berusaha melawan segala bentuk hawa nafsu yang cuba menguasai diri

Muarabah
cuba menghakis segala kejahatan yang ada dalam diri

renung2kan & selamat beramal!

***************************************

Puisi Khas buatmu WANITA SOLEHAH :)

WANITA
Renunglah dengan mata hati
Bukanlah dengan emosi
Adakah hadirmu menguntungkan
Atau ianya sekadar mengisi kekosongan

Oh,WANITA
Sering kali engkau berduka
Kononnya engkau sering dipesenda
Oleh kerana hakmu diperguna
Engkau seolah-olah insan yang hina
Hanya berada di belakang pemuda
Sehingga timbulnya pelbagai suara
Yang menuntut hak sama rata

Wahai WANITA
Adakah engkau sudah lupa?
Engkau sebenarnya sangat ISTIMEWA
Ayuh bukalah mata dan minda
Untuk merenung seketika
Agar engkau tidak lagi alpa
Bahawasanya engkau terlalu MULIA

Duhai WANITA
Engkau bukanlah dijadikan daripada kepala
Untuk menjadi ketua segala ketua
Dan engkau juga bukan dijadikan daripada kaki
Untuk dihina dan dikeji ataupun dicaci
Tetapi engkau dijadikan daripada tulan rusuk
Yang terletak dengan hati
Untuk dikasihi dan disayangi

Ingatlah WANITA
Dari rahimmu yang sempit itulah
Lahirnya seorang perdana menteri
Lahirnya seorang ulama sejati
Lahirnya seorang mujahid berani
Lahirnya seorang rasul dan nabi
Tidak dari rahim lelaki
Tidakkah engkau mengerti?
Kedudukanmu terlalu tinggi

WANITA
Sebagai IBU ratu sanubari hati
Mentaatimu adalah tiket ke syurga
Berbakti kepadamu petunjuk sifat taqwa
Mengasihimu lambang akhlak yang mulia
Mengabaikanmu membawa celaka
Mengetepikanmu seolah-olah tiada makna di dunia

Wahai WANITA
Andainya pena dijadikan perantaraan
Untuk membuat segala penilaian catatan
Untuk membuktikan segala KEISTIMEWAAN
Nescaya tiada kemampuan
Kerana engkau terlalu diagungkan
Cukuplah jika engkau telah membuat persediaan
Berlandaskan ilmu dan keimanan
Bukannya berdasrkan emosi dan perasaan
Pastinya engkau dapat menerima kenyataan
Bahawa engkau sebenarnya terlalu dimuliakan
Mempunyai kedudukan yang tinggi di sisi Tuhan



Read More :D

Permata Yang Dicari by DEHEARTY



Hadirnya tanpa ku sedari
Menggamit kasih cinta bersemi
Hadir cinta insan pada ku ini
Anugerah kurniaan ILAHI

Lembut tutur bicaranya
Menarik hatiku untuk mendekatinya
Kesopanannya memikat di hati
Mendamaikan jiwaku yang resah ini

YA ALLAH
Jika dia benar untukku
Dekatkanlah hatinya dengan hatiku
Jika dia bukan milikku
Damaikanlah hatiku
Dengan ketentuan-MU

Dialah permata yang dicari
Selama ini baru ku temui
Tapi ku tak pasti rencana ILAHI
Apakah dia kan ku miliki

Tidak sekali dinodai nafsu
Akan ku batasi dengan syariat-MU
Jika dirinya bukan untukku
Redho hatiku dengan ketentuan-MU

YA ALLAH
Engkaulah tempat ku bergantung harapanku
Ku harap diriku sentiasa di bawah rahmat-MU

Lagu :
Fahmi (o.p. DeHearty Publishing / s.p. NAR Publishing)

Lirik :
Nurul Uyun Abdul Aziz (o.p. DeHearty Publishing / s.p. NAR Publishing)


*** mase first time dulu dengar lagu ni, ana jadi tertarik ..bait2 lirik dalam lagu ni menyentuh hati..m0ge kite smua menjadi 'permata yang dicari' itu.... insyaallah :) ***




Read More :D

::::: ISLAMIC PRODUCT :) :::::


ni produk kakak ana

maklumat lanjut, leh pegi kat :

http://www.istisyhad.blogspot.com/









ni pulak produk kakak ipar ana..

http://simplisiti.blogspot.com/



My niece n nephew, Munief Ridhwan & Nafeesah Al-Wafa'
sedang menggayakan design Smiley Yellow dan Pallette Blue saiz M
di kawasan umah..hu3..


Read More :D

Thursday, June 12, 2008

HIJAB ....





















DIMANA KESILAPAN MEMAKAI
TUDUNG
DIKALANGAN WANITA HARINI ??

KESALAHAN PERTAMA : Aurat itu adalah memakai tudung sahaja.


KESALAHAN KEDUA : Bertudung tetapi ber‘T-Shirt' lengan pendek.


KESALAHAN KETIGA : Bertudung tetapi baju kebarungnya terbelah kainnya.


KESALAHAN KEEMPAT : Bertudung tetapi bajunya sendat, sempit dan nipis lalu memaparkan bentuk yang tidak sepatutnya.


KESALAHAN KELIMA : Bertudung tetapi amat longgar dan menayangkan jambul dan hujung rambutnya.


KESALAHAN KEENAM : Bertudung tetapi hanya memakainya di pejabat sahaja. Tidak di sekitar rumah, pasaraya dan sebagainya.


KESALAHAN KETUJUH : Bertudung tetapi tudungnya dilempar ke belakang leher, maka terdedahlah dadanya dari ditutupi kain tudung.


KESALAHAN KELAPAN : Bertudung tetapi dengan tudung yang amat nipis sehingga boleh diihat sanggul, leher, tengkuk dan dadanya.


Sebahagian wanita menyangka bahawa tutup aurat tu adalah tutup rambut sahaja. Ia adalah tidak tepat sama sekali. Asasnya adalah dari firman Allah SWT: ertinya :


"Hendaknya mereka itu melabuhkan tudungnya sampai ke dadanya, dan JANGANLAH KAMU MENDEDAHAKN AURAT & PERHIASAN KAMU KECUALI APA YANG TERZAHIR."


(an-Nur: 31)


http://tudung06.blogspot.com/


Read More :D

:: DIET CARA NABI ::


Rupa2nya tanpa kita sedar, dalam makanan yg kita makan sehari2, kita tak

boleh main balun aje? sebab itulah terjadinya penyakit kencing manis,
lumpuh, sakit jantung, keracunan makanan dan lain2 penyakit apabila kita
telah tua nanti. Apabila kita telah mengetahui ilmu ini, tolonglah
ajarkan kepada yg lain2nya.

Ini pun adalah diet Rasullulah SAW kita juga.
Rasullulah SAW tak pernah sakit perut sepanjang hayatnya kerana pandai jaga
pemakanannya sehari2. apa kata kita ikut diet ini dan tak payahlah
susah2 makan pil untuk kurus..Insyaallah kalau kita ikut diet Rasullullah
ini, kita takkan sakit perut ataupun keracunan makanan..


Jangan makan SUSU + DAGING

Jangan makan SUSU + IKAN

Jangan makan SUSU + AYAM

Jangan makan SUSU + CUKA

Jangan makan SUSU + BUAH (cth : koktel)

Jangan makan IKAN + DAUN SALAD

Jangan makan IKAN + TELUR

Jangan makan IKAN + DAGING


# JANGAN MAKAN BUAH SELEPAS MAKAN NASI , SEBALIKNYA MAKAN BUAH TERLEBIH DAHULU, BARU MAKAN NASI.

# TIDUR 1 JAM SELEPAS MAKAN TENGAHARI.

# JANGAN SESEKALI TINGGAL MAKAN MALAM . SESIAPA YG TINGGAL MAKAN MALAM DIA AKAN DIMAKAN USIA DAN KOLESTEROL DALAM BADAN AKAN BERGANDA.


Nampak memanglah pelik... tapi, kalau tak percaya... cubalaa...
Ianya takdelah dalam jangka masa terdekat nie.... Ianya berkesan bila kita sudah tua nanti..
Actually ana pun ngah diet nih..makan nasi, sekali sehari..huk3..


#####################################################

ni info dari seorang sahabat..

"Al-Quran ada mengajar kita menjaga kesihatan spt membuat amalan spt:- Mandi Pagi sebelum subuh @ sekurang kurangnya sejam sebelum matahari naik. Air sejuk yang meresap kedalam badan boleh mengurangkan lemak mengumpul. Kita boleh saksikan orang mengamal mandi pagi kebanyakan badan tak gemuk. Rasulullah mengamalkan minum segelas air sejuk (bukan air ais) setiap pagi. Mujarabnya Insayallah jauh dari penyakit (susah nak kena sakit). Waktu sembahyang subuh disunatkan kita bertafakur (iaitu sujud sekurang-kurangnya seminit selepas membaca doa). Ia boleh mengelak dari sakit pening atau migrin. Ini terbukti oleh para saintis yang membuat kajian kenapa dalam sehari perlu kita sujud "


Read More :D

" Sayonara JAHILIYAH "


Sebab-sebab Hati Tidak Bahagia Ialah Kerana Adanya Mazmummah Di Dalam Hati


1. Pemarah - paling mudah dikesan atau dilihat dan paling banyak di dalam diri manusia. Orang seperti ini jarang mendapat kawan dan hati tentunya tidak terang. (sape nak dekat kalau asyik nak marah ajer..bawak2lah senyum..tentu org tak takut nak dekat punyer..)

2. Pendendam - tersembunyi iaitu ibarat mengumpul lahar di dalam dada. Orang seperti ini sentiasa mencari-cari peluang untuk membalas dendam hatta secara yang kecil-kecil sekalipun seperti sakitkan hati atau tempelak orang yang didendami itu. Sebab itu orang pendendam mudah kena sakit jantung. (ini kes dendam kesumat lahh nie..)

3. Hasad dengki - amalanya hangus akibat hasad dengkinya itu kerana ia memiliki sifat ketuhanan. (tak elok dengki mendengki nih..)

4. Bakhil - sentiasa merasakan orang lain menginginkan harta, kesenangan, pangkat dll. dari dirinya. Contohnya sentiasa berdalih mengatakan ia tiada duit. (rezeki yang diberi oleh Allah elok dikongsi bersama..-derma)

** Allah lebih sayang orang yang fasiq tetapi pemurah tetapi benci orang yang abid tetapi bakhil. Kerana walaupun fasiq, pemurahnya itu tetap memberi manfaat pada orang lain kerana kadangkala rezeki itu Allah beri melalui makhluk.

5. Tamak - orang yang tidak puas dengan yang sedikit nescaya tidak akan puas dengan yang banyak kerana dunia ini ibarat meminum air laut?walau berapa banyak yg diminum tetap tak abis jugak?lagipun org tamak selalu rugi..

** Ingat ! yang dikatakan harta atau rezeki kita bila ia dipakai atau digunakan oleh kita. Selagi tidak diguna iaitu disimpan, itu belum boleh dikatakan rezeki kita. (mungkin ada hak orang lain di situ) Biarlah rezeki itu sedikit tetapi mendapat keberkatan iaitu dapat dimanfaatkan.

6. Tidak sabar - andainya perkara yang kecil pun tidak boleh bersabar apatah lagi hal-hal yang lebih besar. (oleh itu banyak2kanlah bersabar bila hadapi dugaan..cthnyer time keja banyak..tetap maintain vogue walau keja bertimbun atas meja..heh..heh..)

7. Ego - ibu segala mazmummah jadi ia membuatkan seseorang paling tidak tenang. Orang yang memiliki sifat ini pantang tercabar dari sudut zahir mahupun batin. (yg nie no komen)..pasal semua org ader egonya sendiri..cuma tinggi/rendah tahap keegoan tersebut?

8. Riak - terseksa sendiri kerana sentiasa tercari-cari peluang untuk dipuji. Sentiasa berlakun-lakun di depan orang. Jika ia dipuji, ia akan menambah amalnya tetapi jika dikeji, ia akan mengurangkan amalnya. ?Allah marah kalau kita riak..takabbur dgn aper yg kita ada?

9. Cinta dunia - tidak dapat menderita, ?dapat pun menderita kerana bila sudah dapat susah pula menjaganya. Berhartalah tidak mengapa tetapi kawal hati jangan diletakkan pada harta itu. ? biler mati cuma bawa amalan dan doa anak yg soleh/solehah?

** Cinta dunia merupakan "neraka dunia" kerana dunia itu "panas" akibat ia merupakan barang buruan dan rebutan. Jadi letakkanlah akhirat itu di hati dan dunia itu di tangan supaya dunia itu senang dibahagi-bahagi dan akhirat dibawa mati.

****Makin tinggi mazmummah seseorang, makin ia tidak BAHAGIA.****

Read More :D

Siapa bingkisaNurani (^^ ?


بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Dilahirkan pada 24 Oktober 1988 jam 3.02 pagi, Hospital Sungai Petani, Kedah menjadi saksi lahirnya seorang hamba Allah yang diberi nama Nadirah (sebetulnya Nadhirah) yakni bermakna 'berseri-seri' (tapi tak tahu la berseri ke idok :p). Anak kepada pasangan hebat, Ahmad Azam Bin Mohamed Salleh & Roosmawaty Binti Ibrahim ini, telah dibesarkan dari kecil sehingga kini di Meru, Klang, Selangor. Alhamdulillah, pada tanggal keramat 2/12/2011, penulis kini telah selamat bergelar suri dihati Encik Mohd Rodzi Bin Ghazuli

Mendapat pendidikan awal di Tadika ABIM, Meru, penulis melanjutkan pelajaran ke Sekolah Rendah Islam Hira', Batu Belah, Sekolah Menengah Islam Hira', Jeram, Matrikulasi Negeri Sembilan, Kuala Pilah dan Universiti Putra Malaysia dalam jurusan Bacelor Sains (Kepujian) - Matematik. Pernah menjadi pendidik di Sekolah Islam Al-Farabi Meru, kini penulis pula merupakan pendidik di Sekolah Menengah Kebangsaan Sungai Kapar Indah (SMK SKI) dan mengajar subjek Sains dan Pendidikan Sivik. Penulis memasang niat untuk meneruskan pengajian ke tahap yang lebih tinggi insyaallah.
"Kita adalah pelajar sepanjang hayat :)"


Mempunyai 7 orang adik beradik, 5 perempuan dan 2 lelaki dimana 3 darinya telah berkahwin. Penulis yang menjadikan keluarga sebagai inspirasi, kini telah mempunyai 7 orang anak saudara yang comel + nakal :p

Penulis yang sangat meminati bidang nasyeed kini bergiat aktif di Komuniti Teman Inteam (KTI) dan komuniti nasyeed lain. Mencintai sukan bola jaring dan badminton, penulis suka melibatkan diri dalam sebarang aktiviti masyarakat khususan dalam bidang dakwah kaum minoriti orang asli :)

Rahsia bingkisaNurani:
bisikan nurani (Inteam) + bingkisan rindu (Fareast). Kan dah terbongkar!

.: Nadirah Ahmad Azam :.

عيش عزيزا اومت شهيدا
Hidup Mulia Atau Mati Syahid
Read More :D
Related Posts with Thumbnails