Followers

Saturday, December 26, 2009

Rabbani, Mirwana & Saujana


بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Walaupun ekonomi negara kita sedikit 'pening', ia tidak mematahkan munsyeed kita untuk terus tetap berjuang. Bagaikan cendawan tumbuh selepas hujan, banyak munsyeed yang menghasilkan album sekarang, antaranya Rabbani, Mirwana dan Saujana. Rasa macam nak beli je album depa ni. Siapa nak belanja ^^?


Rabbani - Mahabbah



Mirwana - Bumi Akhir Usia



Saujana - Nota Cinta


Nampak sangat menarik kan? pakat-pakat beli deh ;p

Disamping hiburan yang mendidik jiwa, sokong sekali industri nasyeed kita yer ^^

(Bila Nowseeheart nak keluarkan album ni, vokal depa manthop belaka ^^)

*************************************************************************

Bulan disember yang istimewa~

Selamat menyambut ulang tahun kelahiran buat keluargaku yang cukup dicintai
(jiwang la pula ;p)

24/12 - Bonda. Genap 51 (beza ana & bonda = 30 tahun ^^)
24/12 - A.Sani. Genap 26
26/12 - Jiah. Genap 20
27/12 - K.Dayah. Genap 28

Moga mereka semua menjadi penyejuk dimata & penawar dihati.
Kullu 'am wa antum bikhoir insyaallah. Barakallahufikum ^^


bingkisaNurani:
Lusa (28/12), insyaallah bermulanya pengajian di semester terakhir. Doakan ana deh ^^, juga ingin mengajak sahabat-sahabat sekalian untuk berpuasa pada 9 dan 10 Muharam atau 10 dan 11 Muharam atau 9,10 dan 11 Muharam =D

Read More :D

Friday, December 25, 2009

Hijrah Ke Arah Kebaikan ^^,

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


Tinggal beberapa hari lagi sebelum tahun baru. Salam 2010 ^^! Jom berhijrah kearah yang lebih baik. Ha, lusa dah naik UPM = sem akhir. Dengar cerita, bilik yang bakal ana menginap sem depan, wireless tak dapat (maksudnya nak suruh tumpu study). Fokus, fokus dan fokus. Doakan ana deh~

Entri kali ni 'sedikit' berbeza. Semenjak dua menjak (sebenarnya dop tahu 'dah berapa menjak' ;p), suka pula ana tengok video. Banyak sebenarnya yang menarik, tapi kita tengok apa yang ada yer.

Pilihan yang ada:

1- Download terus ATAU
2- Biar sampai habis, kemudian replay. (Biarkan dalam keadaan senyap, bila nak replay, baru 'buka balik suara'. Sambil-sambil tu, dengar lagu lain dulu deh ;p)

.: Solatlah Walau Dimana Anda Berada :.
(...prayed yet?)




.: Amazing Quran Recitation :.
(Bagus sangat kalau hayati ayat quran tersebut)



.: Petua Mendapat Pasangan :.
(Kat UPM tapi time tu den dop masuk UPM lagi ^^! Ada 14 siri)



.: Lawak Selamba UNIC & Pelajar SMIH :.
(Adoiiiii3 la ^^!)



.: Hang Tuah Gagal SPM? :.
(Video yang diolah. Sabar je la ^^!)



.: Maher Zain - Thank You Allah :.
(Ana rasa semua orang suka lagu dia ^^)



.: Cinta Pertama - Far East :.
(Ni antara video yang paling ana suka, manthop benar vokal Naim)



.: Takhta Bonda - Arebuddy :.
(Kawan suka lagu ni, jadi letak je kat entri kali ni ;p)



************************************************************************

Video bawah ni pula antara beberapa aktiviti yang ana sertai untuk tahun 09'

.: Program Kau Dihatiku 2, KTI di BSK (Baitu Saidati Khadijah) :.
(Inteam menghiburkan adik-adik)



.: Bakat terpendam :.
(Adik Yop vs Adik Razlan, adik-adik BSK ni semua hebat belaka ^^)



.: Konsert Antara Dunia :.
(Shoutul Harakah memang manthop!)



.: Konsert Manis V UKM :.
(Unik bangat persembahan Far East ^^)



***********************************************************************************

Hijrah
Album : Berjalan Melihat Mentafsir
Munsyid : NowSeeHeart
http://liriknasyid.com

Dingin malam
Menusuk tulang insan
Nan kesejukan dan ketakutan
Resah yang dibalut kegelisahan
Mengiringi suatu perjalanan
Meninggalkan kota penuh kegelapan
Menuju ke kota cahaya Kebenaran

Bermulalah hijrah yang agung
Pengorbanan insan tak ternilai
Harga kepayahan kesusahan
Menempuh dugaan dan rintangan
Dalam kehidupan

Mereka tak punya apa
Harta sanak saudara
Tetapi mereka percaya
Hanya janji Rasulnya
Suraqah mengejar
Ingin merebut dinar yang dijanjikan
Allah melindungi
Perjalanan kekasihnya yang tercinta

Inilah sebuah hijrah yang agung

Debaran, debaran, debaran
Hijrah ke Kota Cahaya...

Gua Thur menjadi saksi
Hijrah kekasih Allah
Merpati menjadi saksi
Hijrah kekasih Allah
Lelabah menjadi saksi
Hijrah kekasih Allah

Lagu: Mujahid Abdul Wahab
Lirik: Jeff Hazimin Jaafar
Hakcipta Lagu & Lirik: Gurindam Cipta
Album : Berjalan Melihat Mentafsir


bingkisaNurani:
Alfatihah diucapkan kepada adik Muhammad Hazmirul Hasrul (AEMAN) diatas pemergiannya. Semoga rohnya dicucuri rahmat. Allahumma amen.

Read More :D

Sunday, December 20, 2009

Saya & Bola Jaring

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Daripada Abu hurairah R.A, Bahawa Rasulullah S.A.W Bersabda:
“Orang mukmin yang kuat lebih baik di sisi Allah dan lebih dikasihi daripada orang mukmin yang lemah, sedangkan setiap seorang itu mempunyai kebaikannya (imannya) ; oleh itu hendaklah engkau bersungguh-sungguh berusaha memperoleh apa yang memberi manfaat kepadamu, serta hendaklah meminta pertolongan kepada Allah dan janganlah engkau bersikap segan dan malas; dan sekiranya engkau ditimpa sesuatu maka janganlah engkau berkata : ” Kalaulah aku lakukan itu ini, tentulah akan terjadi begitu begini, tetapi katalah :” Allah telah takdirkan, dan apa yang dikehendaki oleh kebijaksanaan-Nya Ia lakukan, kerana perkataan ‘kalau’ itu membuka jalan kepada hasutan syaitan. ”
(Riwayat Muslim)
Alhamdulillah, semalam (19/12) telah berlangsungnya Karnival Sukan Belia Islam (KASBI) anjuran Persatuan Belia Islam Nasional (PEMBINA). Bila sebut 'bola jaring', ana pasti teruja ^^, mesti hendak ambil bahagian.

Mewakili Daerah Hulu Langat (DHL) menentang pasukan Melaka, kami dapat Naib Johan. Sebelum ke final, kami terpaksa menggempur Nilai, Johor, Penang dan Gombak. Untuk bola jaring, sebanyak 9 pasukan mengambil bahagian termasuklah DHL 2, Shah Alam-Klang, Kedah dan Perak.

Lawan pasukan kakak sendiri, memang sedikit 'psiko'. Tahniah Melaka! (ayat kecewa sebenarnya ni ;p). Kesakitan + kecederaan + kesengalan semalam, masih lagi terasa
(la ba'sa, boleh kurus sikit, turun 0.01kg pun jadilah ;p)

Keseluruhan, memang seronok dan terhibur walaupun bermandi hujan lebat! Nak shoot bola pun rasa kelakar, dok nampak sangat sebab kita kan pakai 'spek mata'. Peserta pula dari darjah 6 hingga yang sudah mempunyai anak 6! Harapnya ana terus aktif bersukan walaupun sudah veteren nanti (tak nak guna ayat 'tua' ^^!)

** Al 'aqlu salim, fi jasadi salim **

Tahniah DHL! ^^

3 beradik

Nadirah - Bola Jaring (Keluarga Cikgu Ros & Bola Jaring memang tak boleh dipisahkan ;p)
Wajihah - Bola Tampar (sampai lebam tangan, tapi dia tetap cool ;p)
Mawaddah - Bola Keranjang (reserve je pun ;p)

-الحمد لله-


Read More :D

Sunday, December 13, 2009

MENCARI MARWAN SYAHEED


بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


Ana sedikit 'teruja' dengan cerpen ni. Sungguh tak sangka, pandai juga kakak 'saya' merekanya (sudah 6 cerpen dihasilkan). Wataknya memang cukup dikenali tapi hanya rekaan semata-mata. Baca sampai habis! Kemudian, tengok pula video selingan.
Moga menjadi panduan buat kita semua insyaallah ^^

*********************************************************************************

MENCARI MARWAN SYAHEED
(rindu pada dia..moga dia menjadi saham ummi dan abi ke syurga)

hasil nukilan,
Hidayah Ahmad Azam (http://istisyhad.blogspot.com/)

Langkahnya diatur satu persatu, lemah dan tidak berdaya sambil mata menerjah ruang cafe, mencari kerusi untuk melepaskan lelah. Mushaf peneman setia masih belum disentuh.entah kenapa, fikirannya jauh melayang akan peristiwa semalam.

'Enti setuju? Sudah bersediakah?' lembut Wafa' bertanya. Wajah Syifa yang tersipu malu ditatapnya sungguh-sungguh.

'Betul ni?', tanya Wafa' lagi, sekadar mendapat kepastian.

'Kenapa ukhti? Kan enti juga yang sampaikan lamarannya?', Syifa sedikit kaget melihat wajah Wafa' yang sedikit berkerut.

'ya benar, cuma ana sampaikan amanah akh miqdad. Katanya dia sudah bersedia untuk mendirikan baitul muslim...dan dia memang menginginkan enti sebagai suri hidup...cuma...

'Cuma apa, ukhti Wafa'?'

'Tak mengapalah kalo enti sudah mantap keputusan setelah istikharah. Terserahlah pada ukhti...', kata Wafa' sedikit mengeluh. Dia pasrah.

.....................


Paaap!

'Aduh!', sakit bahunya ditepuk.

'Mengelamun ye kakak kita!'

Balqis tiba-tiba muncul di sebelahnya. Tersengih macam kerang busuk.

'Eh, ni kenapa tak minum lagi jus epal ni...fikir apa?', tanya Balqis kehairanan.
Wafa' melepaskan satu keluhan berat. Entah mengapa berat hatinya untuk menerima keputusan Syifa dan Miqdad. Sungguh, bukan dia cemburu. Cuma, sedikit kecewa.

'Kakak mengeluh ni kenapa...tak baik tau mengeluh...ceritalah pada Balqis, mana tahu Balqis boleh tolong', Balqis menasihatinya.

'takdalah..akh miqdad.....' Wafa' mematikan kalamnya, tidak berniat memanjangkan cerita.

'Kenapa akh miqdad?' perasaan ingin tahu Balqis memuncak

'erm...tak pelah..jom balik!'

'alaaaaa..kakak ni cakap tak habis...jus pon tak minum lagi' balas Balqis, agak kecewa dengan jawapan Wafa'.

'Dah minum sikit tadi...'

'Ala ceritalah…' pinta Balqis, benar-benar ingin tahu apa yang bermain di hati rafiq akrabnya..

'Ok lah..jom pergi kat sana..privacy sikit' Wafa' mengalah, terus menghabiskan minumannya. Sedikit gelojoh.

'Eh ..bayar dulu cik akak!' pesan Balqis
'Alamak..lupa! Terima kasih tolong ingatkan, 'jawab Wafa' sambil tersenyum


Mereka berpimpin jalan menuju sebuah gazebo di tepi café. Telah lama mereka bersahabat sejak hari pertama Wafa' mengajar di situ, Sekolah Bukit Serindit.
Disinilah dia mula mengenali Balqis, mula mengenali tarbiyyah, mula bersama dalam program-program peningkatan diri. Dengan izin-Nya jua, Wafa’ bertemu jodoh dengan akh Fateh dan mula terlibat dalam usaha mencari jodoh untuk adik-adik didalam tarbiyahnya... dan akhirnya membawanya ke dalam masalah yang acapkali bermain di fikirannya akhir-akhir ini.


Pada Balqis, Wafa' sering berkongsi cerita dan perihal adik-adik ini. Balqis dan Wafa' sama-sama di dalam Lujnah Bait Muslim dan Wafa' sedar, masalah Baitul Muslim merupakan soal yang cukup berat dan boleh menjadi fitnah sekiranya tidak kena waktunya.


'Ok, boleh mula cerita', pinta Balqis bersungguh. Tidak sabar kawannya nan seorang itu.

'Erm akh Miqdad melamar ukht syifa...' perlahan Wafa' memulakan cerita..

'Ok, jadi.....kenapa dengan mereka?' pintas Balqis, masih tidak faham akan isu sebenar yg memberatkan kepala sahabatnya.


'Bukankah lebih baik akh miqdad memilih ukt yg lebih membutuhkan pernikahan dan sudah sabar menanti begitu lama..'

'Seperti?'

'Fidaa' misalnya...usia Fidaa' kan sebaya dengan kita , 27 tahun atau Kak Widad misalnya, telah memcecah 30-an Januari lepas. Cuba lah enti bayangkan, kalau lah semua ikhwah kita berkira soal umur, inginkan ukht yang 'nasyat' tetapi 5 tahun lebih muda, siapakah yang akan meminang ukht yang telah berumur, kurang dari segi fiziknya tetapi sangat mantap akhlak dan agamanya....Siapakah nanti yang akan menyelamatkan mereka?' Wafa' mula mengeraskan suaranya tanda kurang berpuas hati.

Balqis mengangguk, tanda mengiyakan temannya itu


'eh, Syifa' umur berapa ye?' soal Balqis lagi.

'baru 19....' nada Wafa' berbaur kecewa

'Owh, mudanya!' Balqis sedikit terperanjat. 'Sudah bersediakah? Parents Syifa' tidak ada halangan ke dengan keputusan dia?'

'Syifa' baru nak masuk second year ambil qiraat..semester 3..ada lagi 5 semester... tapi katanya dah bersedia untuk menerima akh Miqdad.

'Bila akh miqdad bagitahu dia mahu melamar ukt syifa?'

'Semalam..'

Serta merta Wafa' teringat perbualan akh Miqdad bersama zaujnya semalam. cukup menjengkelkan...

Astaghfirullah... moga dia tidak terus tenggelam dalam emosinya.
Setahunya akh Miqdad berkunjung ke teratak mereka semalam hanya untuk menyampaikan hasratnya yang satu itu. Menurut zaujnya, akh Miqdad yang berusia 25 tahun baru tamat pengajiannya di Universiti Multimedia.


'Enta biar benar syeikh..muda sangat lagi dia..baru sahaja berjinak-jinak dengan tarbiyah. Masa enta nampak dia tue lah program pertama dia hadir..sebelum ni tak pernah lagi..enta kena ingat menikah ni bukan sekadar memenuhi keperluan kita sebagai seorang lelaki...', bersungguh akh Fateh mengingatkan.


'Afwan syeikh..ana ingat prinsip tu...Perkahwinan merupakan perkara cukup besar dalam rangka ibadah kita kepada Allah dan perhitungan kekuatan dakwah..insyaAllah dengan memilih Syifa' ..ana akan lebih tenang beribadah dan lebih mantap pergerakan dalam dakwah..daripada nikah dgn org lain..tp asyik teringatkan dia, nanti susah pula...' akh Miqdad mempertahankankan keputusannya. Nekad.

'Dia juga cerdas..memenuhi kriteria yg ana inginkan...' tambah akh Miqdad lagi.

'Bukan ke kerana dia cantik?' akh Fateh cuba menduga.

'Ala..itu normallah... kita kan lelaki... rasionallah sikit syeikh'

Ingatan Wafa' pada peristiwa semalam terlerai apabila Balqis menyiku lengannya. Wafa' melepaskan keluhan berat.

'Tidaklah''mengecewakan betul, ikhwah seperti Miqdad ternyata masih mengutamakan fizik...Miqdad kan dah lama dalam tarbiyyah.'

Sejujurnya, Wafa' benar-benar kecewa. Bukankah seharusnya ikhwah seperti miqdad adalah mereka yg memilih isteri berdasarkan kualiti agama, bukan fizik semata- mata... mengapa?

'Syifa' kan baik juga' Balqis cuba meredakan kemarahan ukhtinya.

'Tapi kan ada yang lebih baik, lebih perlu, lebih beragama, lebih mantap dakwahnya, takkan di tolak hanya kerana dia berusia dan kurang dari segi rupa dan lanjut usia..2 tahun saja? 'Tegas Wafa' masih tidak bersetuju.

'Soal hati Wafa', manakan boleh dipaksa...' ujar Balqis lambat – lambat.

'Alasan. Huh!' Wafa' masih dengan pendiriannya

'alamak dah dekat pukul 3..janji pukul 2.30 depan gate sekolah. Ya Allah!', Wafa' bingkas bangun terburu – buru sambil mengucap salam pada Balqis dan terus berlari – lari anak menuju ke pagar sekolah. Dia sempat mengerling pada skirn handphonenya. 5 miss calls. Sering telefon tersebut di vibrate hanya kerana tidak mahu kedua orang anaknya terkejut di tengah malam akibat deringan telefon. Ternyata kadang-kadang ia memakan dirinya. Akibatnya, Wafa' selalu terlepas panggilan-panggilan penting.



Dari jauh kelibat kereta zaujnya jelas kelihatan, mana tidaknya kereta hijau zaujnya cukup dikenali. Kereta itulah yang membawa mereka kehulu kehilir mengemudi dan menyertai pelbagai program sejak 8 tahun lalu. Sikit waktu lagi, mungkin tak mampu lagi untuk berjalan jauh. Manakan tidak, sejak 3 bulan kebelakangan ini sudah berapa kali mereka terpaksa berjimat cermat akibat mebayar kos untuk membaiki kereta kesayangan mereka.


'Ah, buruk pon banyak berjasa!' ujar Wafa' dalam hati. Bangga.


Wafa' memperlahankan langkah apabila ternampak kelibat seorang ikhwah berhampiran dengan suaminya. Agak rancak mereka berbual. Wafa' membatu kira-kira 3 meter dari mereka. Sama sekali tidak mahu mengganggu mereka.

'Bila enta nak nikah syeikh..dah habis study dah..sudah punya 'ma'isyah'..kasihan akhawat menunggu...'

sering Wafa' terdengar zaujnya mencucuk ikhwah agar lekas menikah. Bukankah menikah itu jalan terbaik untuk mengelakkan maksiat malah memudahkan perjalanan dakwah.


'Biar dululah, kemampuannya belum ada. Takda puluhan ribu..jangan berangan lah! selamba sahaja akh Zaid membalas.

'uish banyak tu! Enta nak akhawat macam mana?' duga zaujnya

'Iyalah..kalau boleh nak kriteria yg macam aisyah...cantik dan cerdas', jawab akh Zaid

'Tambah macam Khadijah, ada bisnes... bolehlah sara ana sambung belajar lagi... haha! Canda akh Umar

'Iyalah tu. Dua-dua terus lah akh...'tambah akh Fateh menghangatkan suasana.
Mereka tertawa.

'jgn terlalu bnyk kriteria akh...' serius nada akh tariq. Mengingatkan

'Ala syeikh, tenang saja...akhawat kan banyak..mereka tentu tak tolak punya! Haha...'



Bibir Wafa' mencebik. Geram rasanya namun dia simpankan dalam hati. Wafa' segera mengajak suaminya pulang.

Dalam perjalanan pulang, Wafa' mendiamkan diri. Dia agak tertekan dengan perbualan zaujnya bersama ikhwah.


Entah bagaimana dia teringat akh Marwan...subhanallah..ikhwahnya bagus sekali; nasyat, kerja bagus, dan tentunya 'good looking'. Merupakan 'Head Boy' Sekolah dan strait H1 hampir keseluruhan semester sekaligus pelajar terbaik Melbourne Univervisity semasa tempoh pengajiannya. Akh Marwan juga merupakan mas'ul tarbiyyah di kalangan mereka yang mengikuti tarbiyyah di Down Under, belum dikira jawatan-jawatannya di Malaysia sekarang. Pendek kata..akh Marwan memang hebat orangnya dan Wafa' cukup mengaguminya


Ketika akh marwan menikah, Wafa' terdengar banyak akhawat yg patah hati. Wafa' tertanya-tanya seperti apakah zaujah pilihan akh Marwan sampaikan kereta yang dipandu Wafa' hampir terbabas ketika menuju majlis walimah akh Marwan. Semuanya kerana Wafa' terlalu ingin mengetahui, siapakah yang menjadi pilihan akh Marwan.


Sungguh memeranjatkan! Ukht aisyah, zaujah akh marwan tidaklah seperti yang Wafa' bayangkan. Ukht Aisyah tidaklah secantik dan semuda syifa., usianya bahkan 5 tahun lebih tua dari akh marwan. Ukht Aisyah bekerja sebagai guru tadika di depan rumahnya, serta menjadi mas'ulah dalam kalangan belia di kawasan kejiranan mereka.

Aduh..itu yg membuatkan dia menjadi lebih kagum dengan Akh Marwan. Dia memilih ukht Aisyah lebih kerana urusan agama dan dakwah.



'Senyap je isteri abang ni'. teguran zaujnya mematikan sebentar lamunannya

'Fikir apa,' sambung zaujnya lagi..

'Takda apalah. Cuma Wafa' nak tanya..dulu abang pilih Wafa' sebab apa ya?' Wafa' menduga suaminya

'Aik..apasal pulak nak tanya. Kalau jawab, bukan boleh berundur balik pun...' canda zaujnya. Ketawanya memenuhi ruang kereta.

'Ish...Kita tanya elok-elok, dia jawab main-main. Selalu macam ni!', Wafa' mencebik. Mukanya masam mencuka

'Gurau je...kan bagus bergurau..boleh merapatkan kasih sayang', zaujnya mencuit sedikit hidung Wafa'. Wafa' tersenyum.

'Mestilah kerana kesolehan Wafa', kualiti dalaman Wafa'....'

'Bukan ke kerana cantik, atau 'strait 4 flat' atau kerana jawatan-jawatan yang Wafa' sandang?' pintas Wafa'

'Ada la juga..hehe..tapi yang utama tentulah akhlaknya' jawab suaminya tersenyum.

'Kenapa ikhwah memilih sgt?? Wafa' mula meluahkan apa yang terbuku di hatinya.
zaujnya melempar senyuman...

'akhawat pun sama...apa kurangnya..ternyata masih ramai yg menilai kerana hitungan manusiawi..gaji tetap misalnya...bukan begitu?' zaujnya pula bermain kata.

'logik la kan...mestilah..nak mencetak generasi bakal pewaris ummah yg lebih baik butuh dana sekian sekian..urusan sekolah lagi..makanan berzat..keperluan di rumah,permainan anak-anak, tadika yang soleh, apa lagi kalau anaknya banyak.' Wafa'' cuba pertahankan kaumnya..

'ok..iye..faham. Janganlah emo sangat. Dengar dulu ye, Wafa'. Memanglah...cuma sekarang ni kan ramai akhawat qana'ahnya kurang. Cuba Wafa' bezakan antara keinginan dan keperluan? Soal makan contohnya...yang berzat tak semestinya mahal kan?' suaminya menerangkan penuh sabar.
Tekun Wafa' mendengar.

'Dengar-dengar sekarang ramai akhawat dah tak pandai masak ye...jadi bagaimana? Tambah biaya lagila jawabnya...hehe, 'zaujnya terus mengusik, menambahkan masam di wajah Wafa'.

Malam itu. Wafa' termenung lagi. Matanya tak mampu ditutup. Yang pasti, jiwa masih boleh dibentuk, persepsi masih boleh diubah. Wafa' mengharapkan ikhwah yang masih memegang neraca bumi akan menyedari betapa nilai sementara dunia tidak bermakna. Ini semua merupakan persoalan tarbiyah, mungkin jawatannya sahaja 'ikhwah', tetapi mungkin dia belum mengunyah dan menghadam prinsip-prinsip dakwah.

Wafa' terlalu khuatir jika terlalu banyak 'muhajjir Ummu Qais' dalam pasukan daie. Wafa'' mengenangkan jalan dakwah....orang seperti apakah yang akan membentuknya?

Kepada akhawat pula, Wafa' terlalu berharap agar mereka tidak alpa apabila apabila datangnya pinangan ikhwah, kerana pinangan itu merupakan tanggungjawab, bukannya kayu ukur laku atau tidak dirinya.

Dan kepada akhawat yang masih menunggu, dan saban hari kebutuhannya semakin bertambah, dan masih tetap terus thabat dalam iman dan taqwa, pasti Allah sediakan hikmah yang besar untuk mereka!

Wafa' pasti, tarbiyah Allah itu berterusan. Barangsiapa yang senget dalam keputusan awalnya, pasti tidak dapat berjalan dengan lurus selepas itu. Pasti ada sahaja cara yang lembut atau keras teguran Allah.

Entah lah..Wafa' sudah tidak punya jawapan pada persoalannya. Makin difikirkan, makin berat kepalanya..yang pasti dia amat meyakini..sukarnya dizaman ini mencari ikhwah seperti akh marwan!!

+++++++++++++++ GLOSARI (glosari la sangat.. ^^ ) +++++++++++++++

Mas'ul: Ketua

Qana'ah: Merasa cukup

Qiraat: Pembacaan

Lujnah: Kumpulan

Nasyat: Aktif (dalam bergerak kerja)

Ma'isyah: Keperluan Hidup

Muhajjir Ummu Qais: Lelaki yang berhijrah untuk melamar Ummu Qais. Ada dalam Hadis pertama. Niat. Boleh rujuk seerah :)

***********************************************************************************

Ni pula sedikit video yang saya dapat dari kawan saya, anis (http://anishayati.blogspot.com/). Moga bermanfaat ^^

.: PERKAHWINAN TANPA CINTA :.
1- Sangat tersekat-sekat, lebih elok download terus
2- Ataupun, biar video ni habis, kemudian replay






Ana yakin, kita semua mengimpikan kebahagiaan seperti pasangan yang baru berkahwin tu. Semoga terpelihara. Insyaallah deh ^^

bingkisaNurani:
bila pula 'saya' nak buat cerpen? *thinking*

Read More :D

Tuesday, December 08, 2009

TAG [8] & PRU KTI 09'


بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Baru perasan, di TAG oleh roomate beberapa bulan yang lepas. Bulan?

1) Nama timangan anda?
-Kakcik (Keluarga)
-Ira (Sahabat)
-Nad (ada la beberapa)
-Dhira (Hanya sorang je yang panggil ana mcm ni. Siapakah?)
-Kak bingkisan (ngeh3.. ni budak KTI la ni..)
-Ustazah (oppss!)
-Zah (yang ni pun sorang je yang panggil. Singkatan dari perkataan 'ustazah'. Bertuah punya kawan ^^!)

2) Anda seorang yang...
siapalah 'saya' ^^!

3) Insan teristimewa
Usrati Jannati

4) Lagu kesukaan
Hiburan yang mendidik jiwa

5) Makanan kesukaan
Masakan sendiri ;p (perli la tu..)

6) Sikap yang membuatkan anda stress
Kurang keyakinan?

7) Warna kegemaran
Ungu

8) Benda yang ada dalam beg?
Kalkulator ;p

9) Bila kali terakhir menangis
Biarlah rahsia

10 ) Tag untuk rakan anda.
Ukhti Nana (http://ruhulsyaheedah.blogspot.com/)

*****************************************************************************

Sekarang di Komuniti kesayangan ana, sedang berlangsungnya Pilihanraya Umum KTI (Komuniti Teman Inteam) untuk pemilihan sof kepimpinan KTI untuk tahun 2010.

Untuk perkembangan lanjut, jom layari www.inteam.com.my sekarang ^^
Antum juga boleh mencadangkan calon dan mengundi!

Read More :D

Saturday, December 05, 2009

1-100

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Alhamdulillah, saat ini genap blog bingkisaNurani menyambut ulangtahun yang PERTAMA! Pertama? la, 'muda lagi blog saya ni'. 6/12/2008 tarikh keramat mula berjinak-jinak dalam bidang penulisan. Masih dikurniakan ruang dan peluang untuk berkarya, insyaallah blog ini akan sentiasa bernafas dan memberikan sedikit info. Moga diri terus diberi kekuatan olehNya. Allahumma amen.

Tak sangka juga, ini entri yang ke-100 pada umurnya 1 tahun (1-100). Macam dirancang pula :p (Tak rancang taw!) Segala cadangan dan kritikan membina, amat dialu-alukan. Syukran buat semua followers dan mereka yang senantiasa mengunjugi blog ini.
(Blog tak menarik pun '*_*')

***********************************************************************

Sebenarnya, jasad ana sekarang patutnya berada di Kampung Orang Asli seperti biasa. Tapi, tiada "rejeki". 'Kepingin bangat mahu pergi Kuala Mu ^^!'. Gambar dibawah terbang dari Butterworth. Syukran dik Mustaqim. Lama sangat tak jumpa dengan Ustaz Wahab. Kesungguhan beliau dalam menyampaikan dakwah menjadi inspirasi kami untuk terus berjuang. Moga kita semua istiqamah. Allahumma amen.

Land Rover Ustaz Wahab


UjianNya..


ESA. SATU.
Tiada tuhan selain Allah. Kalimah yang sering bermain dibibirnya dalam menyampaikan seruan.



Ini tidak mematahkan semangat kami untuk terus berjuang =]


Apa yang penting? K.E.R.J.A.S.A.M.A ^^


Sempat lagi iklan Radix kat situ. Ngeh3


Sedang update blog lagi, datang Munief & Fiefah pula ;p

bingkisaNurani:
Petang nanti training netball
(boleh kurus sikit, 'sikit' je la tapi, sebab asyik makan je ^^'!)


Read More :D
Related Posts with Thumbnails