Followers

Tuesday, August 23, 2011

Kuih Mazola Teacher

Salam wbt. Menjangkau 24 Ramadhan.

Disebabkan adik beradik saya rajin buat kuih, saya pun tiba-tiba je ;p

Kakak sulung buat Almond London, kakak kedua pula Tat Nenas dan adik saya Cornflakes, coklat dan lain2 :D

Alhamdulillah, harini saya telah selamat menghasilkan 'teeettt...'

Ini diinspirasikan oleh Cikgu Norhazila a.k.a jiran satu taman. Sedang borak-borak nak Lai Cik balik dari sekolah, saya saja tanya kuih raya yang dia buat sendiri. Kuih Mazola!

Air tangan ini saya namakan sebagai Kuih Mazola Teacher (wink wink ^_~). Dulu saya cipta resepi Ayam Halia Cikgu, disebabkan anak-anak saya selalu panggil saya teacher, jadi resepi kalini guna nama teacher pun boleh :D

Bahan-bahan cik jah :p


1- 400gm tepung gandum
2- 220gm gula pasir (dikisar kering)
3- 400gm kacang tanah
(digoreng tanpa minyak,dibuang kulit dan dikisar kering)
4- 3/4 botol minyak mazola/minyak jagung yang kecil
5- 1 biji kuning telur (disapu pada biskut)
6- Kacang(hiasan)
7- Mentega

Cara-cara mak tam ;p





1- Gaul sebati tepung, gula dah kacang.
2- Tuangkan minyak mazola sedikit demi sedikit.
3- Uli adunan hingga menjadi doh yang lembut.
4- Bentukkan doh mengikut citarasa.
Susun didalam loyang yangg telah di lengser dengan mentega.
4- Sapukan diatasnya kuning telur dan bakar didalam oven (180 celcius, 15-20minit).



WOW, siap dah, alhamdulillah :D

Read More :D

Saturday, August 20, 2011

7 days' records

Salam wbt. 21 a blessed night.

Praise to Allah, I created my own record for this lovely blog.

14/8/2011: Terima Kasih KTI
15/8/2011: MC ke-2
16/8/2011: TOLAK dan TARIK
17/8/2011: AKU didalam
18/8/2011: = Warna Baju Setiap Hari =
19/8/2011: Irfan Makki - I Believe
20/8/2011: Blog segar



Guess what, for almost three years I have my own blog, this week I created a new record for seven consecutive days that I post a new topic everyday.

I also hope that I can post a new topic for a straight month. Biiznillah :D

psst: today I already post two topics! this entry (7 days' records) and previous one (Blog segar) :D

Alhamdulillah


Read More :D

Blog segar

Salam wbt. Malam 21 yang barakah, berdebar je kan :D


Bagi mereka yang menjadikan blog saya sebagai kunjungan rutin, seinfiniti penghargaan diucapkan.

Sesiapa perasan, saya sedaya mewujudkan suasana segar dan harmoni. Mahu tampil menarik tetapi tidak terlalu padat sehinggakan pengunjung merasakan tertekan apabila melawat blog saya.

Apa yang 'konon-konon' disegarkan?

1- Menbuat popular post bergerak
2- Penambahan butang facebook like
3- Penambahan butang facebook share
4- Penukaran background blog sebulan sekali
5- Link yang disertai kerlipan bintang bewarna ungu (blink)
6- Animation (nampak tak ada pokok kelapa dan burung beterbangan? - ni saja2 je, mungkin akan dibuang selang beberapa hari ;p)

Anda boleh ke Teknik membuat blog untuk mendapatkan pelbagai widget yang menarik da bomb!

Untuk mendapatkan bakground/template yang menarik, anda juga boleh melawat ke sini Cutest blog

Dulu memang saya suka menambah apa sahaja widget yang dirasakan luar biasa, tetapi sekarang saya rasa itu sangat menyerabutkan kerana sarat dengan pelbagai widget. Hasilnya, blog sangat lambat untuk loading sepenuhnya.

Cukuplah apa yang ada diblog saya kini, ringkas dan sedap mata memandang (perasan!)

Alhamdulillah :D

Read More :D

Friday, August 19, 2011

Irfan Makki - I Believe

Salam wbt. Salam 10 Ramadhan terakhir.

Dah terawikh kita? :)


Tiba-tiba tangan ni gataiii nak menari atas keyboard menggunakan loghat kedah. Bukan apa, cikgu sekolah yang tempat ceq mengajaq ni kata, "tak pernah dengar Nadirah cakap kedah pun, kata lahir sana..."

Ha, pos kalini ceq longhat kedah naaa... (macam la 'dia' baca blog awak wahai cik Nadirah ;)

Sebenarnya ceq dah lama nak habaq (sebenarnya dah bagitahu pun..;p), alhamdulillah ceq telah memiliki album sulung Irfan Makki, memang meletup, ceq bagi 4 setengah bintang! :D Setiap kali pergi sekolah, tak pasang lagu lain dah, dok putaq lagu sama je :)

Harga asai RM27.90 tapi kalau beli teruihh dari Inteam Records RM 25 :D. Lagu kegemaran ceq I'm so sorry & Waiting for the call.


Terdapat juga lagu yang berentak ala tamil/urdu gitu. Sebenarnya, rasa nak tergelak juga, sebab kadang-kadang ada cikgu tumpang kereta, jadi bila lagu 'ala-ala tamil' tu sedang berputaq, 'apa lah yang depa dok pikiaq sekarang ni..' <------ takut depa ingat ceq betul pasang lagu tamil! ^____^

Read More :D

Thursday, August 18, 2011

= Warna Baju Setiap Hari =

Salam wbt. Ramadhan Kareem.

Dilanda sakit tekak kini, tak sanggup rasanya nak demam, kemudian MC, baru je demam 2 hari lepas (tu la, sape suh buka puasa minum aihhhhh! ^^!) Ya Allah, kurniakan daku kesihatan, amen.


Saya kini sedang mengemaskini semua baju kurung saya. Edit apa yang patut, download dan sebagainya, eheh. Pernah dengar warna baju yang sesuai dipakai setiap hari? Ini dia:

ISNIN (PUTIH)
SELASA (PINK/VIOLET)
RABU (BIRU)
KHAMIS (KUNING/OREN)
JUMAAT (HIJAU)
SABTU (MERAH)
AHAD (HITAM)


SILALAH LA BACA ARTIKEL DIBAWAH DENGAN PERLAHAN-LAHAN. INFO YANG BERGUNA.
Sumber:supervain.com

ISNIN
Warna putih adalah warna perangsang Kelenjar Pineal (NW1) dan Kelenjar Pitutary (NW2). Warna putih akan diserap oleh saraf sekiranya tubuh berada dalam keadaan hening.

Salah satu cara untuk mendapatkan keheningan ialah dengan tidur awal. Mereka yang tidak mendapat waktu tidur yang betul akan menjadi lemah semangat, letih dan tidak bersedia menghadapi hari Isnin. Biasanya mereka yang tidak mendapat warna perangsang ini akan merasa malas untuk ke tempat kerja setiap hari Isnin. (ha, dengar tu cik Nadirah!)

Jika kita mendapat tidur yang mencukupi, hari Isnin sepatutnya ialah hari yang paling sesuai untuk mencetuskan idea baru, merangsang semangat dan melahirkan keazaman yang baru. Isnin ialah hari terbaik untuk menyelesaikan segala masalah yang tertunggak kerana penyelesaian pada hari Isnin adalah lebih kreatif dan efisyen pada hari ini.

Bunga warna putih jauh lebih mekar pada hari Isnin berbanding hari lain. Pokok bunga putih yang ditanam pada hari yang lain biasanya sukar untuk hidup atau berbunga tetapi masalah ini boleh diatasi sekiranya ia ditanam pada hari Isnin.

Rawatan yang sesuai dijalankan pada hari Isnin ialah penyakit seperti lemah semangat, kelesuan, hilang keyakinan diri, halusinasi, pelupa, epilepsi, amnesia (nyanyuk) dan beberapa penyakit lain yang berkaitan dengan Kelenjar Pineal (NW1) dan Kelenjar Pitutary (NW2). Mereka yang mendapatkan rawatan seperi yang dinyatakan di atas didapati akan lebih cepat sembuh berbanding dengan hari lain, Insya Allah.

SELASA
Warna pink ialah warna kasih sayang dan menyamai dengan vibration bahagian Thalamus (NW3). Mereka yang mengalami migrain akan merasa kelegaan setiap hari selasa.

Thalamus berperanan menjaga kasih sayang dan penghayatan. Hari ini ialah hari yang paling sesuai untuk beremosi, meluahkan perasaan kasih sayang kepada pasangan masing-masing. Ini juga adalah hari yang sesuai untuk mengembara atau bermusafir ke destinasi yang jauh kerana masalah tersesat atau keletihan setika sedang mengembara diimbangi dengan tahap penghayatan yang tinggi pada hari ini.

Dengan berpakaian pink, kuasa pujukkan terhadap anak atau pelajar yang degil bertambah kuat (maksudnya senang la cik Nadirah nak pujuk anak murid, ehehe). Begitu juga pujukan terhadap pesakit atau orang yang ingin membunuh diri. Elakkan memakai pakaian merah untuk memujuk meraka kerana mereka akan menentangnya dengan serta merata dan akan meneruskan hasratnya untuk membunuh diri dengan sekelip mata. Anggota bomba perlu menukar pakaian ke warna pink sebelum memujuk orang yang mahu membunuh diri.

Rawatan yang sesuai dijalankan pada Selasa ialah migrain, Attention-Deficit / Hyperactivity Disorder ADHD (kanak-kanak bermasalah) atau yang berkaitan dengan bahagian otak Thalamus (NW3).

RABU
Warna biru ialah warna perangsang kelenjar Tyroid (NW9). Biru ialah warna yang menjadikan gelombang dalam bentuk bunyi lebih resonan. Pada hari Rabu didapati kicauan burung lebih merdu (resonan dan bermomentum, tidak terputus-putus garisan gelombangnya).

Pada hari Rabu, didapati paras hormon thyroxine (T4) yang dirembeskan oleh Kelenjar Tyroid (NW9) berada pada tahap optimum. Paras thyroxine yang optimum menjadikan segala yang dihasratkan oleh hati dapat diluahkan dengan berkesan melalui kata-kata. Oleh itu, hari rabu ialah hari yang paling sesuai untuk berucap, berkata-kata, berhujah, bersidang, bermesyurat, berpidato dan sebagainya.

Berbanding dengan hari yang lain, penyakit yang berkaitan dengan Tyroid (NW9) seperi goiter (beguk), tongsel, penyakit kerongkong dan sebagainya akan mudah pulih sekiranya mula dirawat pada hari Rabu.

KHAMIS
Warna kuning ialah warna rangsangan sistem penghadaman (NW12, NW13, NW14, NW15) dan warna oren ialah warna kesuburan, hormon dan sistem reproduksi (NW16, NW17).

Kemuncak warna kuning ialah sepanjang siang hari. Pada hari ini dinasihatkan agar kita tidak makan terlalu banyak pada waktu siang untuk memberi peluang sistem penghadaman menjalankan fungsi dengan sepenuhnya.

Sistem penghadaman yang amat bertenaga pada hari ini sesuai untuk menghadamkan segala sisa makanan di dalam tubuh untuk menjadi zat dan tenaga yang amat diperlukan. Pada hari Khamis, asid folik yang amat sukar dihasilkan pada hari biasa didapati dapat dihasilkan dengan banyak dalam tubuh. Bagi mereka yang berdiet pada hari Khamis, didapati kandungan urik asid, lemak dan protein dipecahkan dan ditukar menjadi tenaga dalam kuantiti yang banyak.

Warna oren merangsang sistem kesuburan lalaki dan wanita. Oleh itu, hari khamis ialah hari yang terbaik untuk merancang zuriat yang sihat.
Pada hari Khamis, penyakit yang berkaitan dengan sistem penghadaman dan sistem reproduksi mudah dirawat dan mencapai tahap penyumbuhan yang pantas berbanding apabila ia dirawat pada hari yang lain.

JUMAAT
Hijau ialah tahap vibration yang menyamai tenaga yang merangsang fungsi Jantung (NW11) dan Paru-paru (NW10).

Pada hari Jumaat, didapati aktiviti klorofil sangat aktif dan membebaskan oksigen pada tahap yang paling maksumum. Kemuncak aktiviti klorofil berlaku pada waktu tengah hari iaitu sejam setelah matahari tergelincir ke barat (sejam setelah solat Jumaat).

Hari Jumaat ialah hari yang sesuai untuk menjalankan senaman pernafasan, bersenam dan beriadah di taman-taman bunga. Senaman pernafasan yang dijalankan pada hari Jumaat akan memeri kesan menakjubkan pada hari ini berbanding hari-hari yang lain.

Biasanya pada hari-hari yang lain kita akan merasa lemas apabila berada dalam himpunan orang ramai. Tetapi amat menghairankan kerana setika di dalam masjid pada waktu solat Jumaat didapati kita tidak merasa lemas atau rimas walaupun saling berhimpit-himpit dengan kesesakkan.

Hari Jumaat ialah hari yang paling sesuai untuk menjalankan rawatan berkenaan penyakit kardiovaskular (Jantung NW11) dan respirasi (Paru-paru NW10) kerana paras oksigen dalam atmosfera berada pada tahap yang tertinggi pada hari ini.

SABTU
Merah ialah warna yang menyamai vibration bahagian Usus (NW19), Otot, Darah (NW18), Tulang dan Saraf (NW20). Organ yang berwarna merah ini banyak menjalankan aktiviti fizikal tubuh.

Hari sabtu ialah hari yang paling sesuai untuk keluar bersosial, berjumpa rakan-rakan dan saudara mara di samping menjalankan pelbagai aktiviti seperti bersukan, menjalankan aktiviti lasak dan sebagainya.

Bagi mereka yang mengalami penyakit yang berkaitan dengan Usus (NW19), Darah dan Otot (NW18) atau Tulang dan Saraf (NW20), amat sesuai memulakan rawatan pada hari sabtu. Memulakan rawatan bagi penyakit yang berkaitan dengan organ merah ini pada hari yang lain selain sabtu biasanya akan memberi implikasi kesan pembongkaran di mana pesakit akan merasa kesakitan dalam proses penyembuhan.

AHAD
Tenaga spektrum pada hari Ahad adalah menyamai pada hari Isnin. Perbezaannya ialah gerakkan zarah pada hari ahad didapati lebih tertumpu kepada sesuatu kawasan berbanding dengan semua hari yang lain di mana pergerakan zarah adalah rawak.

Gerakkan zarah dalam atmosfera amat pelik kerana menyamai keadaan zarah dalam air.
Gabungan semua warna dalam udara akan membentuk warna putih, tetapi gabungan semua warna dalam air akan membentuk warna kegelapan atau hitam. Hari Ahad adalah gabungan semua warna dalam keadaan zarah yang menyamai sifat air.

Gabugan semua warna akan mempertenagakan seluruh tubuh. Tetapi kewujudannya dalan keadaan zarah yang hanya bergerak dalam kawasan setempat menjadikan tenaga ini separa matang (magnitud) dan masih belum mampu mempertenagkan mana-mana bahagian tubuh.

Oleh itu, hari Ahad ialah hari yang sesuai untuk beristirehat. Sebaik-baiknya bercutilah pada dari Ahad. Hari rehat ini ialah hari terbaik untuk bersama keluarga tercinta. Menjalankan sebarang aktiviti teruatamanya aktiviti lasak hanya akan mendatangkan kemudaratan terhadap tubuh.

Memandangkan hari Ahad mempunyai penyerakkan zarah yang tidak stabil, pakaian berwarna hitam mengelakkan dari daripada terdedah kepada golombang asing yang boleh memudaratkan. Pengamal seni mempertahankan diri yang mengenakan mengenakan tali pinggang hitam dan pakaian hitam akan merasa bebas dari kongkongan atau pengaruh gangguan tenaga asing.

====================================================================

pssst: OK sahabat, sejauh mana kebenarannya, wallahu'alam. Waima begitu, saya akan cuba pakai mengikut warna setiap hari ke sekolah bermula detik 21/8/2011 :D

Read More :D

Wednesday, August 17, 2011

AKU didalam

Salam wbt. Ramadhan Kareem.



Alhamdulillah, memasuki 17 Ramadhan 1432H :D

Tadi pergi surau Taman Meru 3. Perghhh, sejuknya mencengkam kalbu! dasat..dasat..

Saya sangat tertarik penceramah kalini. Penyampaiannya bersahaja tetapi penuh ilmu didada. "AKU yang berada didalam", itu adalah ungkapan yang sering bermain dibibirnya. AKU itu merujuk kepada roh kita.

5 ramuan yang diperlukan AKU:

1- Berdamping dengan orang yang baik

2- Membaca Al-Quran

3- Qiamullail

4- Khusyuk dalam solat

5- Perut yang kosong

Alhamdulillah, harini cuti nuzul quran. Dan, ustaz itu menyambung...

"kalau harini cuti sempena menyambut turunnya al-quran, apa yang kita dah buat dengan quran? dah baca al-quran ke belum harini?"

Saya terfikir juga. Adakah mereka yang menyambut 'cuti satu hari ini' dengan bersenang lenang dirumah, gorang kaki depan tv, membeli belah sakan mahupun hanya buat taik mata dikamar? Tepuk dada, tanyalah iman kita semua yer mak encik...

Bandingan kalau kita menyambut harijadi seseorang, punyalah dirai bagai, tetapi turunnya Al-Quran yang merupakan mukjizat paling agung, bagaimana cara raikannya? Allah akbar!...

Selamat bertadabbur dengan Al-Quran :D



Read More :D

Tuesday, August 16, 2011

TOLAK dan TARIK

Salam wbt. Salam Nuzul Quran.

Alhamdulillah, saya telah membuktikan topik baru saya bukanlah lagi seminggu! yeay, berjaya. Tahniah diri sendiri *_*

Topik kalini sedikit berbeda. Dapat idea dari sekolah.

Saya telah masuk topik baru, Force (Daya) - Chapter 7 Form 2. What is a force?

Bahasa mudahnya, ia berkaitan dengan tolakan atau tarikan sesuatu objek. Senang nak bagi budak faham. Jadi, "apa sahaja yang kamu tolak atau tarik, ia adalah daya". Itu gaya saya cakap dengan anak-anak saya dimakmal sains :D

Eksperimen harini juga agak 'kelakar'. Kelakar? Dengan menggunakan skate board, pelajar akan saling menolak dan menarik diantara satu sama lain. Jadi, anak-anak saya ni sangatlah teruja, dah tak nampak macam penat puasa, bagus2! (kalau hari pertama puasa, ya allah, depa ni....) Jadi, anak-anak saya ni naiklah atas papan roda tersebut, menarik menggunakan kain dan menolak pula menggunakan tangan, itulah serba sedikit konsep daya. Kalau mengajar 5 kelas, banyaklah gaya yang diluar jangkaan. Masa naik benda beroda tu, ada yang terjatuh masuk bawah meja. Anak orang ni, risau saya sangat-sangat, tapi dia ok dan masih mampu tersenyum kearah saya, alhamdulillah. Habis bab sekolah disini (kalau nak penerangan panjang lebar pasal daya, kita text je, kat fb pun boleh (macam la ada orang nak penerangan, tapi kalau anak-anak tanya, esok juga cikgu belanja buka puasa! ;)

Sebenarnya, saya tertarik dengan 2 perkataan ni, TOLAK & TARIK. Membawa perkataan tersebut ke dunia realiti kini (dah macam motivator pulak dia ni, ish3 ;), saya sangat sedih dengan mereka yang tak dapat menerima apabila pinangan mereka di'tolak' (cakap pasal kawen la pulak '_', ada kaitan dengan topik ker? boleh la, tu kan ada perkataan 'tolak'...hihi)

Saya ada seorang sahabat yang solehah. Mereka hampir dinikahkan, tetapi perhubungan tidak direstui. Apabila muslimat tersebut minta diputuskan, lelaki tersebut bagai hilang arah.

"rasa macam nak mati la..."

"dah tak de semangat nak hidup.."

Persoalannya disini, dimana keimanan muslimin tersebut. Adakah kerasionalnya dibawah kaki?

Ok, terus terang saya cakap disini, saya juga pernah mengalami situasi diatas. Ketika itu, saya baru beberapa hari bergelar mahasiswa.

Yang saya hairan sangat sangat dan sangat! Baru beberapa hari kenal, 'encik tersebut' dah nak mintak couple. Tak kan dia tak nampak saya pakai macam mana? Saya mempunyai kehormatan dan prinsip tersendiri. Prinsip ini saya jaga dari dulu sehingga saat saya menulis ni dan tidak akan pernah saya langgarinnya! Insyaallah.

Dan yang saya sangat kecewa + sedih, bagaimana boleh terdetik dalam jiwa 'encik tersebut' untuk bunuh diri? Hanya mereka yang tak beriman sahaja melafazkan begitu. Saya tahu 'encik tersebut' main-main dan mahu menarik perhatian saya. Hanya kerana saya menolak cintanya, dia nak bunuh diri? OMG...

Disitu saya tahu, dia bukan pilihan saya.Prinsip saya senang, cinta selepas kahwin. Mudah kan? :)

Mereka yang suka memaksa-maksa, 100% bukan pilihan saya, juga saya yakin muslimah diluar sana.

Belajarlah erti menerima dengan hati yang terbuka apabila menerima ujianNya. Bukan sahaja ujian dalam mencari jodoh, tetapi segala cabarannya samada ditimpa musibah, miskin, jatuh sakit, muflis dan sebagainya. Percayalah, Allah itu Maha Adil. Semoga Allah swt memberi hidayah pada kita semua, allahumma amen.

psst: esok cuti nuzul quran, bolehlah iron baju yang sebakul ni (-_-') senyumlah, ok ----> (^_^)

Read More :D

Monday, August 15, 2011

MC ke-2


Salam wbt. Ramadhan Kareem :D

Rasa seronok pula dapat update blog setiap hari, tapi tak tahulah sampai bila boleh bertahan (perasan je lebih, ntah2, topik baru seminggu lagi -_-')

Harini saya MC. Sebenarnya saya sudah berazam, kalau boleh tahun ni saya tak nak MC/CRK langsung! Tapi apakan daya, saya hanya merancang.

MC pertama saya bulan 7. MC kedua bulan 8 iaitu "hari ini". Pagi tadi serasa mahu sahur, tapi serius tak larat. Badan rasa menggigil, tekak terasa mencucuk. Lemah longlai. Hanya mampu meneguk air masak bersama linangan air mata. Usai solat subuh, terus saya terbaring lemah sehingga tengahari. Nak pergi klinik tak larat.

Kiranya sepanjang harini saya hanya berada diatas katil. Langsung tak buat sebarang kerja rumah mahupun sekolah. Bila hari beransur petang, bonda menasihatkan untuk pergi ke klinik dan ambil MC. Malangnya, MC tak dapat diberi, kerana langit petang sudah lama menampakkan diri. Doktor kata MC hanya waktu pagi, dalam benak saya, 'kenapa waktu pagi sahaja...?'

Selepas berbuka puasa, saya pergi klinik swasta. Dengan not RM10, saya diberi MC. Kalau diikutkan, sehelai kertas harganya mencecah RM10? Relakan sahaja.

Doakan saya diberi kekuatan, esok terus bersemangat untuk mendidik anak bangsa.

Ok, jom lipat kain sambil dengar lagu Irfan Makki :D


"Tidaklah seorang muslim tertimpa suatu penyakit dan sejenisnya melainkan Allah akan menggugurkan bersamanya dosa-dosanya seperti pohon yang menggugurkan daun-daunnya" (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)


Read More :D

Sunday, August 14, 2011

Terima Kasih KTI :D

Salam wbt. Ramadhan Kareem :D

Hati 'berkobar-kobar' nak update blog. Melihatkan blog zaujah Amin Inteam (Kak Aini) yang sangat berinformasi + sangat tertarik, membuatkan hati ini teruja~ Tulisannya walaupun lebih berkisar famili, tetapi bahasa santainya dan cara penyampainnya terasa dekat dihati. Tahniah K.Aini yang comelll :D

Baru-baru ini Komuniti Teman Inteam (KTI) telah mengadakan Iftar Jamaei 2011 di pejabat Inteam Records. Alhamdulillah segalanya berjalan lancar.

Thummalhamdulillah, selain berbuka puasa bersama dan berterawikh, kami juga dihidangkan dengan tazkirah ringkas oleh Ustaz Taha yang menyampaikan tentang amanah dalam membaca al-quran dengan baik, agak kagum dengan peribadi beliau. Serasa amanah yang diberikan tak tertanggung. Siap beliau bagi kertas, supaya kami tandatangan dan menerima amanah tersebut, lebih kurang macam pengijazahan gitu.




Seterusnya disampaikan Anugerah KTI dan cabutan bertuah. Memang 'makcik' tak tersangka-sangka, 'makcik' menang. Tahun ni, Anugerah Aktif KTI, tahun lepas Ahli Paling Berjasa (siapalah saya yang hina dina nak dapat anugerah begini -_-') TERIMA KASIH sahabat KTI yang mempercayai saya dan menganugerah saya. Terharu. Tapi sedih juga. Sebab? Sebabnya mereka yang menang anugerah, tak dapat CD percuma dari Inteam Record. Aci dopp? huhu *_*

Usai kesemuanya, sambutan harijadi AJK KTI, Husaini dan adik Afnan Al-Amin (anak Amin Inteam) yang ke 24 dan 8. Majlis ditutup dengan moreh dan sesi fotografi. Alhamdulillah :D

Inteam Junior yang ceria sokmo, muka semua suci-muci, suka tengoh Khadijah (anak A.Rahim Inteam + K.Hajar), muka macam baby doll je kan ;)

Afnan dapat kereta kecil warna merah la, dia kata nak tayar, yang lain tak tahulah nak bahagian enjin, tingkap, pintu (mana ada pintu..hihi), bla-bla... ;)

'Kami-kami' yang konon-kononnya ikut tema warna pink/merah, saya la perancang tema, haih +_+)


psttt: saya sempat membeli album sulung Irfan Makki terus dari Inteam, sangat suka lagu Waiting For Call & I'm So Sorry~~~


Read More :D

Monday, August 08, 2011

coretan 9 Ramadhan 1432 :D

Salam Ramadhan Kareem.



9 Ramadhan 1432Hijrah, genap 8 hari berpuasa & 9 hari berterawikh.

Sebut pasal terawikh, Meru (tempatku) sekarang dah maju, surau pun ada air-cond. Dari luar terasa kedinginannya. Masjid pun baru nak pasang. Alhamdulillah semakin selesa. Tambahan, penampilan istimewa dimasjid As-Syariff Meru, pelbagai tokoh ilmuan antaranya Ustaz Riduan Mohd Nor, Imam Muda Asyraf, Imam Muda Hizbur, Ustaz Zahazan dan ramai lagi ilmuan hebat!

Alhamdulillah, saya berkesempatan mendengar tazkirah Ustaz Riduan, beliau diantara tokoh yang saya kagumi, bicaranya selalu berintikan seerah nabawiyah, memang terbaik. Seingat saya saya pernah mendengar ceramah beliau semasa di universiti dulu. Manthop :D

Berbicara mengenai tugasan harian sebagai warga pendidik dibulan ramadhan, kerjanya sedikit mencabar. Keletihan kalini sedikit berbeda. Jadual hari isnin paling mencabar, saya diberi tugasan mengajar 4 kelas dalam satu hari, setiap kelas satu jam mengajar. Kerja bermula 12.30tengahari-5.30petang.

Berbanding bulan lain, 3 jam satu hari (6 masa) mengajar pun adakalanya cukup penat. Inikan pula 8 masa (Jadual anjal). Tetapi itu bukan penghalang. Ini adalah satu jihad. Guru yang menyampaikan ilmunya adalah jihad dan murid yang menuntut ilmu juga jihad.

Seringkali anak murid saya mengeluh..

"cikgu, penat la.."
"cikgu..haus.."
"cikgu, kalau kita tak belajar harini boleh tak?"

Saya membawakan kisah seerah nabi. Bagaimana umat islam boleh menang dalam Perang Badar waima mereka berpuasa? Kita hanya membawa pensel dan buku untuk berjihad, mereka dengan panas terik mengangkat senjata yang sangat berat tetapi boleh menang?

Terkesima anak2 muridku sebentar :D (baru depa sedaq sket cheqqq oiii... ;p)

Bercakap mengenai P & P, pendapat saya [yang kerdil lagi hina dina ni], kelas bukanlah sebagai menyampaikan silibus semata-mata. Cikgu masuk kelas, bunyi loceng keluar kelas, pastu tunggu tarikh keramat 25haribulan setiap bulan! OMG, tak berkembang anak2 murid kita nanti cik jah oii. Saya cuba sedaya upaya kadang2 tidak menyampaikan 100% apa yang terkandung dalam teks. Saya cuba bawa mereka berlayar memandang dunia luar, dunia yang semakin mencabar. Kaitkan dengan islam, aplikasikan apa yang dibelajar dan berfikir diluar dimensi.

Kendatipun begitu, se'semangat' manapun kita, berkobar-kobar nak ajar ni, tak sabar nak jumpa anak murid .........tiba2 anak murid?? kadang-kadang sikap mereka sangat menyedihkan+mengecewakan. Hilang segala semangat. Punah segala impian. Patutlah orang kata cikgu itu mulia, perlu banyak berkorban. Jangan berkorban sampai terkorban sudah.

Saya masih mentah dalam bidang pendidikan ni. Baru 1 tahun 2 bulan, kalau budak tu orang kata baru nak merangkak. Begitu jugalah saya. Saya cintai bidang ini, doakan saya agar terus tetap istiqomah.

Allahu akram :D

Read More :D
Related Posts with Thumbnails