Followers

Thursday, October 18, 2012

Anis Al-insyirah (Part 2)

Salam wbt. Bagi yang terlepas teksi, boleh klik sini ni yer -----> Anis Al-Insyirah (Part 1)

Setibanya di Aras 5, saya menunggu giliran untuk pemeriksaan doktor. Encik R dikehendaki tunggu diluar. Bila kontraksi datang, saya pegang kerusi kuat2. Rasa nak terangkat kerusi tu. Dengan sakit perutnya lagi. Allah sedang menguji saya. Dengan tidak disangka-sangka, selepas hampir tak tahu berapa kali saya ulang alik tandas disebabkan sakit perut yang melampau (salah makan kot?), saya termuntah pula dikaki lima. 2 kali! Allah akbar, peritnya....!

Setelah menunggu beberapa ketika, doktor mengesahkan bukaan sudah 5cm! Terkejut den. Dah boleh hantar ke bilik bersalin. Ha, kat sini nak kongsi sikit bagi kawan2 yang tak pernah bersalin. Barangan yang perlu dibawa ke bilik bersalin seperti lampin pakai buang, baju bayi sahaja tanpa seluar, tuala dan bedung.

Berdebar jugalah otw ke bilik bersalin. Jam menunjukkan 0345. Nurse tak tahu berapa kali asyik periksa denyutan jantung bayi je. Bosan juga saya tunggu waktu tu, "bila la nak bersalin ni..." <--- ish3, sempat lagi bosan walaupun kontraksi makin kerap, macam2 la ummi insyirah ni. Alhamdulillah, suami perawat duka waktu itu.

Encik R dibenarkan menemani saya. Setelah sekian lama, apabila kontraksi mencecah seminit sekali, nurse dan doktor 'mengerumuniku'. Serasa bayi macam nak keluar, tapi argghhh, susahnya. Teran lagi, teran lagi! Masing-masing memberikanku semangat, Encik R menjadi kaptennya ;) Sakitnya nak teran, Allah sahaja yang tahu. Sebab tu orang selalu dok sebut, syurga dibawah telapak kaki bonda, jangan pernah sakiti ibu. Sakit mengandung, sakit bersalin memang tiada taranya. Bak bertarung nyawa!

“Kalau baby tak berjaya keluar, kena vakum ni. Tak pun pembedahan…” Nurse seakan-akan memberi peringatan. Dengan ‘amaran’ itu, saya kuatkan lagi semangat! Teran sekuaaaaaaat yang mampu. Alhamdulillah, dan akhirnya!

“Terima kasih sayang….” Encik R menghargai usaha saya yang sangat kuat. Dia memelukku. Tepat jam 0720, lahirkan generasi pengembali umah, penyejuk dimata, penawar dihati. Rasa nak menangis seketika, bayi suci yang baru lahir diberikan kepadaku. Alhamdulillah, kini saya dah jadi ummi!!! Sakit bersalin seakan-akan tidak pernah melewatiku.



Alhamdulillah, alhamdulillah, alhamdulillah. Syukur padamu ya Allah kerana mengurniakanku suami yang soleh dan anak yang solehah.

Setelah segalanya selesai, Encik R membawaku masuk ke wad.

Setibanya di wad, jeng2! (hihihi...)

2 be continued! Part 3 insyaallah!

4 comments:

Daisypath - Personal pictureDaisypath Friendship tickers

Related Posts with Thumbnails