Followers

Tuesday, October 16, 2012

Anis Al-Insyirah (Part 1)

Menjadi seorang ibu membuatkan kita lebih menghargai seorang ibu!

'Alhamdulillah, tanggal keramat oktober 7, tahun 2012, lahirlah penyejuk dimata penawar dihati kami suami isteri, Anis Al-Insyirah Bt Mohd Rodzi <3 Hanya Allah yang tahu bagaimana perasaan saya setelah sah bergelar seorang ummi. Perasaan ini seakan sama seperti saya sah bergelar isteri kepada cinta hatiku, Encik R. Susah digambarkan dengan kata-kata apatah lagi dengan aksara.'

*******************************************************************************************

Salam wbt.

Syukur Alhamdulillah, saya selamat melahirkan Insyirah tepat jam 0720 di Hospital Selayang secara normal. Sebenarnya cik jah sekelian, sehari sebelum Insyirah lahir iaitu petang oktober 6, saya bersama Encik R sempat lagi makan kenduri sahabat kami, Nazri & Adila di Hulu Selangor! Sejam lebih juga perjalanan. Alhamdulillah la tak bersalin tengah jalan. Kalau ikutkan hati, berbelah bahagi juga kaki nak melangkah. Masa tu, kandungan sudah masuk 39 minggu 3 hari. Tapi dek undangan penyatuan dua jiwa satu hati ditambah dengan pasangan mempelai merupakan sahabat baik , saya gagahkan jua :) Dalam fikiran saya, ‘takpe, due Al-hafizah 10/10/12, ada 4 hari lagi… ’ Tup2, malam tu terus pergi hospital!

Saya mula merasakan contraction (kontraksi) ataupun istilah lainnya, pengecutan, 2 hari sebelum Insyirah lahir. Malam oktober 5, saya merasa pelik. ‘Apesal asik sakit selang 40minit ni..’ Malam tu memang tak boleh tidur. Pusing kanan, pusing kiri, telentang. Meniarap je tak. Senang cerita memang tak tidur la. Asyik nak pergi tandas, pastu rasa sakit sangat. Makin lama makin kerap rasa sakit tu. Disebabkan saya ni tak pernah mengandung apatah lagi bersalin, jadi tak tahulah apa itu kontraksi. Tu yang selamba je pergi kenduri keesokan harinya. Pastu, lusa bersalin. Hu3…

Malam oktober 6, Bila tanya bonda, kontraksi tu macam rasa kecut kat bahagian rahim, macam rasa anak nak keluar. Ha, betul la! Rasa sakit malam tadi tu agaknya kontraksi kot ^^! Lepastu, bonda tanya selang sakit dah berapa minit. Saya dengan selambanya kata, 15minit. La, kalau 15minit, dah boleh pergi hospital, nasihat bonda. Mataku waktu itu terkebil-kebil. Encik R baru saja keluar mencari rezeki, dia mengajar malam di Pusat Tuisyen.

Dalam fikiranku, esok saja pergi hospital. Ingatkan selang sakit 15minit tu akan berlanjutan sampai esok, rupanya hujan ditengah malam! Tiba2 sakit semakin kerap. Malam tu memang tak lalu nak makan. Seusai saja Encik R habis mengajar, makan dan solat, kami bergegas ke Hospital Selayang. Kenapa tak pergi Hospital Klang? Anda sendiri tahu jawapannya ;p Lebih kurang jam 12.00 malam, kami sampai. Otw nak ke Aras 5 (tempat daftar nak bersalin), saya macam tak boleh nak jalan. Kontraksi hampir 5minit sekali. Bila kontaksi datang, nak buat apa pun tak boleh. Encik R terus ambil kerusi roda dan bawa saya naik ke atas.

Setibanya sampai di aras 5, jeng2….

Apa yang berlaku? 2 be continued !!! ;p <---- Mengada betul ummi Insyirah ni kan..

***Mana pergi Al-Hafizah? Al-Hafizah ni Insyirah la :) Kami suami isteri memanggilnya Al-Hafizah tika didalam kandungan supaya Insyirah menjadi seorang penghafaz Al-Quran yang baik, insyaallah. Amen ya allah amen :)

6 comments:

  1. ALHAMDULILLAH DIK!! :) :):)

    TAHNIAH ATAS KELAHIRAN PUTERI SULONG IRA.. subhanaALLAh cepatnya masa.. Alhamdulillah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah, tq.

      Doakan ummi dan saya sihat yer auntie! <--- insyirah yang cakap ;)

      Delete
  2. Aaaamiiinnn.... insyirah jadi anak yang solehah ye nak. Jadi anak yg baik, penyejuk hati buat ummi dan abi insyirah tau!Kalau kena babab dengan ummi jgn nangis tau... tapi cepat mohon maaf balik pada ummi ye sayang.. :) :) :)

    hehe... ^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. ummi x penah babab insyirah, insyaallah insyirah jd anak solehah, tq auntie fyruz!

      Delete

Related Posts with Thumbnails