Followers

Thursday, October 20, 2011

Kuala Mu 2011 - Episod 2


Bersambung episod 2. Kesinambungan dari episod 1.

Sangat sedih bila mengenangkan saya dan sahabat hutan lain bakal meninggalkan Kuala Mu.

"Entah bila la aku nak datang sini lagi, jangan setahun lagi sudah..." diriku bermonolog sepi.

Kami meneruskan perjalanan pulang dari Kuala Mu singgah sebentar ke Kg Bersah. Seperti biasa, Pak Hadu dan isteri, Ummi menunggu kami dengan ubi kayu mereka yang sangat lazat.

Selepas bersarapan, saya mengambil kesempatan untuk menikmati saat-saat terakhir bersama bocah-bocah terchenta. Seperti tahun lepas, permainan favourite saya adalah zero point dan lompat-lompat tali - sebenarnya tak ingat nama permainan tu, hoho~ Tali getah yang digunakan cukup hebat! mereka menggunakan batang ubi yang dicantaskan daunnya, natural gitu.

Sementara tunggu muslimin berbincang dengan Pak Hadu, kami muslimat mengagihkan jajan a.k.a biskut, kerepek, kuih raya kepada penduduk Kg. Bersah, ada yang malu-malu dan juga sebaliknya. Tapi yang bocah-bocah ni, sokmo la ikut kami pergi mana pun, kerumun sungguh haih (^^')

Fuad memberi sedikit rezeki yang diterima dari Pusat Zakat kepada warga asli disitu, yang bocah-bocah dapat RM2 seorang, yang dewasa saya tak pasti berapa :)

Selepas bersalaman dan bergambar, kami meneruskan perjalanan pulang ke jalan tar. Alhamdulillah, kendatipun pengembaraan pulang berdetak-detuk, langgar sana sini, segalanya masih berjalan lancar. Yang menariknya, dihutan pun kami ada R&R. R&R macam mana tu? kalau nak tahu, jom ikut saya trip yang berikutnya. Ada berani? hehehe..

KURANG SEJAM kami bakal sampai ke jalan tar. Tiba-tiba Hilux membelok ke kiri.

"Eh, nak mandi sungai ker muslimin ni?" diriku bermonolog lagi..

Muslimin mengambil kesempatan untuk bersuka ria disungai, muslimat berborak sambil makanggg-makanggg. Pakcik Man cukup pembersih orangnya, sampai Hilux yang dibawanya diterjunkan masuk ke sungai, cuba bayangkan? haha

Drama kegetiran bermula apabila Hilux Pakcik Man tersangkut dalam sungai. Waduh2, ingatkan pengembaraan kalini mudah kerana pergi dan pulang kesemua 4wheel tidak tersangkut dalam mana-mana lubang.

Nak dipendekkan cerita, muslimin pun bertungkus-lumus menaikkan Hilux tersebut. Sangat kagum dengan kerjasama yang ditunjukkan muslimin. Baru saya kenal 'alat-alat' yang digunakan depa untuk menyelesaikan 'masalah' tersebut. Tak ingat dah apa nama alat tu.. Selepas Hilux tersebut diselamatkan, sekali lagi Hilux tersebut dimandikan. Bertuah betuiii Pakcik Man ni.

Meneruskan perjalanan, akhirnya, sampai juga ;)

Selepas sampai di Masjid Felda Lasah, kami mengadakan sedikit khulasah dakwah orang asli Kuala Mu - Oktober 2011. Dan Pakcik Man belanja kami makanggg diwarung berdekatan + satey + keropok lekoq, juga ditaja oleh A.Marol.

Saya bersama K.Adzi terus memandu pulang ke Meru, Klang.

Alhamdulillah. Alhamdulillah. Alhamdulillah.




Berjumpa lagi KUALA MU diakan datang :'(

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails