Followers

Wednesday, December 29, 2010

Coretan Piala Suzuki AFF 2010 :)

Alhamdulillah, Harimau Malaya terus mencipta kecemerlangan di Piala Suzuki AFF 2010 selepas melakar kejayaan pada bola sepak Sukan Sea Laos 2009 :) Syabas!


Secara jujurnya, saya tidaklah fanatik bola sepak.

Piala Malaysia, Liga Inggeris hatta World Cup sekalipun saya tidak minat. Kendatipun begitu, saya akan sedikit teruja apabila MALAYSIA layak untuk bertanding dalam apa jua arena sukan terutama badminton. Kini, saya mula minat bola sepak Malaysia. Tetapi lagi manis, jikalau mereka memakai seluar panjang sekaligus menutup aurat :)

Syabas dan tahniah juga diucapkan kepada barisan anak didik K.Rajagopal terutama penjaga gol Malaysia, Khairul Fahmi Che Mat. Pada pengamatan saya, beliau sangat berdisiplin dalam menjaga benteng negara dari dibolosi pihak lawan. Keupayaan Safee Sali yang menjadi penjaring gol terbanyak juga wajar diberikan pujian.

Selain itu, kekuatan barisan pertahanan seperti Muslim Ahmad yang kerap menanduk bola untuk keluar dari kawasan bahaya juga memberi impak yang besar kepada kemenangan negara. Tapi sayang, beliau tertanduk pula bola ke dalam gawang sendiri pada minit-minit akhir pusingan kedua tadi. Mungkin beliau tertekan ketika itu, tetapi bagi saya beliau sudah berikan yang terbaik.

Kekuatan barisan lawan juga tidak boleh dipandang enteng. Pemain terbaik Piala Suzuki AFF kali ini, Firman membuktikan beliau mampu bermain secara profesional walaupun didalam keadaan tertekan untuk memburu gol. Kesungguhan Irfan dan kelincahan Nasuha juga mampu menggusarkan hati penyokong Malaysia setiap kali mereka berada didepan pintu gol Malaysia.

Waimma begitu, teruskanlah usaha kita semua kearah kecemerlangan bukan sahaja didunia bahkan diakhirat sana. Janganlah disebabkan 'nasionalisme bola', persaudaraan kita berpecah-belah. Majulah sukan untuk semua.

Akhir kalam, saya sertakan bingkisan sahabat-sahabat yang sempat saya baca di facebook dan coretkan kembali disini :)

Suraya Firdaus "hari ni tengok bola jgn gaduh2 ek... peace no war! (^_^)v"

Nur Fatinah Mohlis "YAHOOOO!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
malaysia menag !!!!!!!"

Azwan Fareast "Yeaaayyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyy
yyyyyyy.... 4-2 .................. :)))))))))))))))
yahooooooooooooooooooo..."

Narissa Slumber "Malaysia Menang ! Hip2 ! Hooraaay ! Wahahaha"

Intan Martina M G "yeahhhh..MALAYSIA MENANG..4-2.."

Siti Aishah Mohd Fuad "go go go MALAYSIA!!!"

Ida Munif "tahniah3x................................tahniah fahmi !!!!!!!!"

Nik Barakah Nik Aznan "Alhamdulillah..tahniah Harimau Malaya Aumm =D"

Izhan Iz "Tahniah dan syukur pada Allah SWT atas kemenangan bersejarah buat negara kita Malaysia..Tahniah khas untuk wira-wira kita,coach dan seluruh rakyat Malaysia!! Ini lah yang kita mahukan.Ayuh bangkit pahlawan! Berpegang dgn kata2 " Tanah Tumpahnya Darahku"!!!!!"

Salman Siddiqiy "Hadi : betapa sygnya ukhuwah islamiyah antara kita m'sia & indonesia tercalar akibat 'nasionalisme bola'"

Nadiah Yusof "Usah dicalar jiwa-jiwa yang bersaudara hanya kerana sebuah benda bernama bola...peace!"

Izzul Shuhada' "Piala suzuki Aff:sejarahnya..thailand menang 3x,sgapore,3x jugak,vietnam 1 x..Indonesia 4 kali ke final..tp masih x dapat2 jugak piala...dan malam ini sejarah terukir..MALAYSIA...yg sekian lama menanti dgn pnuh kesabaran bertahun2 akhirnya bergelar juara utk pertama kalinya..tepat 9.53 minit mlm,29/12/2010^^.. MALAYSIA oh tanah air ku..!!!"

E-Day Siron "tahniah team Malaysia...atas kejayaan memenangi piala AFF suzuki...mmg terbaik la...keeper m'sia, lu mmg hebat...syabas safee sali, dpt anugerah penjaring terbanyak...pape pn, team malaysia mmg de best...:-)"


شهريل عبد قاسم "Latest tweet by Man Utd star Rio Ferdinand @ rioferdy5 Rio Ferdinand: Congratulations 2 Malaysia who beat Indonesia in the Suzuki cup final. I played against Malaysian u23 team 18months ago, quite a good team. *Dunia mula mengenali MALAYSIA, tidak banggakah kita? :)"

dan komen yang terbaik dari Mustaqim Mustafa:

"Khairul Fahmi ke Manchester United
Safee Sali ke Arsenal
K. Rajagopal ke Liverpool"


sekian melaporkan dari saya, sampai jumpa!


5 comments:

  1. adoi, sampai mati di padang bola..
    tapi tu la, ajal tidak kira tempat dan siapa, moga kita semua bersiap menghadapinya..

    tq atas info~

    ReplyDelete
  2. Nampaknya peminat2 wanita sudah melupakan KAKA dan meminati Khairul Fahmi pula ya.. hehe..

    ReplyDelete
  3. saya x minat oversea..

    semangat MALAYSIA!

    ReplyDelete
  4. hehe, tahniah, tahniah, aku pun tiba2 minat bola sepak sekarang ni, teruja tiap2 hari baca paper tajuk sukan..

    ReplyDelete

Daisypath - Personal pictureDaisypath Friendship tickers

Related Posts with Thumbnails