Followers

Friday, December 03, 2010

Pengembaraan ke Jerantut, Pahang

*sambil menulis sambil tu tersenyum sorang-sorang, bila nak pergi lagi ni...*

Alhamdulillah, dikesibukan pada bulan november yang lalu, tidak membataskan kaki ini sekali lagi mengikuti ziarah mahabbah ke kampung orang asli~~~


Bagi pembaca baru blog saya ni, anda boleh 'menyelongkar' topik-topik lepas (klik disini) berkaitan ceritera dakwah saya. Pembaca lama pun lagilah digalakkan ^^,

26/11/2010 (Jumaat):


Selepas saya berkemas-kemas dirumah, langsung saya mengemaskini pula persedian untuk ekspidisi pengembaraan (konon ayat macam power). Kalau 'dolu-dolu', saya selalu sangat ke Sg. Siput, Perak dan jarang-jarang ke Gua Musang, Kelantan, kini Jerantut, Pahang pula yang saya akan takluki dan akan jadikan ia selalu-selalu. Allahumma amen.

Muhammadiyah International, Yayasan Al-Khalifah dan penampilan istimewa, Kelab 4x4 Malaysia bergabung tenaga untuk ekspedisi kali ini. Melibatkan 8 buah kenderaan pacuan 4 roda, sumbangan utama kali ini ditaja oleh syarikat Nestle iaitu milo & maggi :)


Alhamdulillah, kami sampai ke bandar Jengka sekitar waktu isya'. Pertemuan dengan seorang muallaf di masjid memberikan impak besar kepada kami. Beliau menceritakan tentang sekitar pengalaman dakwah yang dialaminya. Apa yang sempat saya dengar, beliau pada asalnya beragama hindu, kemudian kristian, dan akhirnya islam. Alhamdulillah :)

Pada hemat saya, kami akan bermalam dimasjid dan meneruskan ekspedisi awal pagi esok, nampaknya jangkaan saya meleset. Begitu jitu sekali tenaga mereka (saya tak jitu?). Berbumbungkan bintang dan beratapkan awan, kami meneruskan perjalanan. Jam 12malam tepat! Sangat seronok, ohhhhhh nyamannya, embun pagi :)

27/11/2010 (Sabtu):
Kami memasuki hutan melalui Sungai Tekam untuk ke Perkampungan Orang Melayu & Orang Asli. Trip kali ini, saya menaiki 4WD milik salah seorang ahli Kelab 4x4. Banyak perkara yang saya dan sahabat-sahabat belajar sepanjang perjalanan menuju destinasi. Apa yang menariknya, mereka memiliki senapang khas untuk berburu. Haaaa, sebut pasal senapang, bukan calang-calang orang yang dibenar untuk memilikinya. Ada syarat-syaratnya.

Antara yang saya dengar, mereka mesti mempunyai tanah selauas 120 ekar dan duit dalam bank sekitar berpuluh ribu, tapi saya macam samar-samar, tak pasti betul ker tak apa saya dengar ni (sabar je la dengan tuan punya blog ni kan ^^!)

Jadi, sambil-sambil menuju ke destinasi pertama iaitu Kampung Mat Daling (bukan darling yer), malam itu mereka bercadang nak memburu kijang/pelandung/kancil. Fuh, seronok betul, mereka nak sangat tunjuk pada kami bagaimana cara berburu. Tapi sayangnya, kijang yang kami temui sempat melarikan diri ~belalang..belalang..haih~

Selain senapang, saya ada juga belajar cara menggunakan 'alat penghubung' dalam 4WD tu, antaranya:


1) 5-5 (terima kasih)
2) 7-3 (selamat jalan)
3) tenggo kilo (terima kasih)
4) copy (dapat)
5) roger2..
6) huruf 'a' - alpha, 'b' - beta

Kami menunaikan solat subuh bertikarkan tanah merah dan bergentingkan awan gelap-gelap cerah yang syahdu :) Lebih kuram jam 7.00++ pagi, kami selamat tiba di Kampung Mat Daling, sebuah kampung Melayu yang paling pedalaman di semenanjung Malaysia.

Sebelah tengaharinya, kami meneruskan pengembaraan ke Kampung Orang Asli yang pertama kami ziarahi iaitu Kampung Kuching (miaw..miaw..). Disebabkan offroad yang baru ditambak, kami tersangkut ditengah-tengah perjalanan. Alhamdulillah, akhirnya kami berjaya juga ke sana menggunakan jalan air, tidak digalakkan berenang yer, hi3 :)


28/11/2010 (Ahad):
Kami meneruskan ekspedisi di hari ke-3 ini dengan melewati Kampung Sat, Kampung Pagi dan Kampung Esok. Unik bukan nama kampung mereka? Seunik penduduk-penduduknya :)

Lebih kurang waktu maghrib, kami telah selamat sampai tiba di jalan tar. Kami singgah makan dan berkira-kira untuk pulang ke KL. Terdapat sebilangan sahabat-sahabat yang meneruskan perjuangan mereka tanpa mengira penat lelah di bumi Pahang ini. Jika saya tiada kekangan, pasti saya akan turut serta, tapi apakan daya T_T ~Allah yang lebih mengetahui ;)


Semoga saya dan anda semua terus beristiqomah dengan dakwah.

Sampaikanlah walau sepotong ayat.

Sampai ketemu lagi~

Wallahu'alam

6 comments:

  1. lama tak jumpa adik akak sorang ni,

    rindu la kat muna :)

    ReplyDelete
  2. kampung petang, kampung lusa tak de ke? huhu...

    ReplyDelete
  3. takpe, nanti kakcik buat kampung tulat & kampung malam, ko jadi ketua kampung eh? ;)

    ReplyDelete
  4. teruskan perjuangan anda untuk menegakkan agama islam dan dakwahmu.ana sentiasa mendoakan anti menjadi seorg yg menyampai dakwah kpd orang yg memerlukan kiti ameen...

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails