Followers

Friday, December 24, 2010

kisah disember 10' ;)

Tiba-tiba mengada nak bercerita (tak menarik pungg..)

Untuk bulan 12 ni,

Kerja:
Bulan 12 ni anak-anak murid cuti macam biasa la, jadi kami tak mengajar. Kami dipertanggungjawabkan untuk mengemaskinikan Rancangan Pengajaran Tahunan (RPT). Sampai sekarang tak siap lagi -_-' Saya kurang berminat berkerja dengan mesin, saya suka bekerja dengan manusia walaupun kadang-kadang banyak songeh : p Kerja bermula jam 8.00pagi-12.00 tengahari~


Tuisyen:
Alhamdulillah, bulan ni saya mengajar 3 orang berbanding 2 orang dibulan 11. Jadi, pendapatannya lebih sikit. Pengajarannya bermula sekitar 7.45malam-9.45malam. Subjek sains dan matematik tahun 5 & 6 menjadi pilihan mereka (mujur kepakaran saya). Secara jujurnya, saya ni memang tak pandai mengajar. Baru bergelar pendidik setahun jagung. Buktinya, haritu saya 'tak berapa nak sabar' dalam mendidik seorang anak murid ni. Memang tak patut kalau saya marah sebab budak tu tak tahu/tak berapa nak pandai, tapi kalau saya marah sebab budak tu malas, itu lain cerita. Cikgu Ira, Cikgu Ira, apa daaaaa... Kalau budak tu tak pandai, kita tetap kena sobar, sobar, sobarrrrrrr :)

Jadi, selain bekerja isnin-jumaat, hari sabtu ahad pasti dipenuhi pelbagai aktiviti diluar jangkaan~

Perkampungan Ilmu Solehah (8-12/12)
Diberi kepercayaan untuk memegang AJK Disiplin dan fasilitator, program cuti sekolah kali ini adalah untuk mendidik jiwa anak bangsa khususan remaja muslimah. Program yang merupakan anjuran Nisa' Meru ini telah berlangsung di Kuang, Selangor selama 5 hari 4 malam.

Apa yang dapat saya simpulkan, remaja kita pada harini perlu kuatkan semangat dan jangan pernah bermimpi untuk bersenang lenang berada di zon selesa senantiasa! Sangat sedih memikirkan masalah ummat terutama kaum yang sejenis ku, hawa'. Moga adik-adikku seramai 40 orang itu walau tidak banyak yang dikutip, sedikit pun jadilah untuk mereka mendapat sesuatu yang berharga disana. Allahuma amen.


Alhamdulillah, saya juga diberikan kepercayaan untuk menjadi pencemarah bagi slot 'Who Am I?' :) Saya jarang jadi penceramah sebab selalunya hanya di belakang tabir sahaja, tapi apa salahnya mencuba, jadi saya menerima lamaran tersebut :) Yang kurang syoknya disana, muka saya habis terbakar, kerana selama 5 hari disana, saya berenang 2 jam untuk setiap hari! Jumlah keseluruhannya +- 10 jam jugaklah. Jadi, sesiapa yang berjumpa saya sekitar bulan 12 ni, buat-buat tak nampak muka saya yang 'cerah' ni. Hohoho..

- Berjalan santai bersama famili (17-18/12)
Alhamdulillah, minggu ini bersama famili kembangan sebelah ayah melawat ke Melaka Bandaraya Sejarah. Selama 2 hari 1 malam, kami menginap di rumah kakakku yang memang menetap di Melaka. Hari pertama kami makan petang di restoren tepi laut, fuhhh.. banyak makanan lebih. Semua jenis makanan laut ada, ikan, sotong, udang, siput, memang tak habis. Tidak termasuk lagi dengan air durian belanda dan air kelapa yang perggggghh ;)

Kemudian, kami singgah di Hotel berdekatan untuk merehatkan minda sambil menikmati hot chocolate. Selepas itu, kami menaiki bot untuk menenangkan jiwa sambil menghayati keindahan sungai (tapi bau macam air longkang sikit, kwang2).



Hari kedua, kami menikmati sarapan di sebuah gerai yang nampak agak terpencil. Nampak tersorok gitu. Sekali bila makan, fuhhh, memang sodap! Kari kepala ikan sahaja sudah mencecah RM 35. Roti canai cicah kari. Itu belum masuk roti canai telur, nasi lemak yang ada sayur-sayuran dan air horlick yang meleleh~

Destinasi terakhir, kami ke Pusat Bowling Melaka. Cadang nak main bowling, tapi ada pertandingan pula disitu. Tak pasal-pasal kami jadi penonton tak rasmi. Begitulah serba sedikit ceritanya.

Ziarah ke rumah K.Jannah (19/12)
Alhamdulillah, saya bersama sahabat seperjuangan dari Komuniti Teman Inteam (KTI) mengambil ruang dan peluang hujung minggu untuk menziarahi ke rumah isteri allahyarham Ustaz Asri Rabbani. Kedatangan kami yang merupakan kali ke-2 ini memberikan 1001 kegembiraan kepada K.Jannah, jelas terpancar sinar kebahagian dimuka beliau :) Kemudian, kami mengambil sedikit kesempatan yang ada untuk ke UPSI, bagi memenuhi hajat sahabat kami yang merupakan mahasiswa UPSI :)


banyak aktiviti sebenarnya bulan 12 ni, saya hanya memasukkan sebahagian sahaja :)

*******************************************

sedikit selingan,



(24/12) kami menyambut hari lahir bonda ku yang terchinta, juga adikku wajihah :)











ok, sampai jumpa!

4 comments:

  1. saya kagum dengan blog akak yang sentiasa update dengan tulisan-tulisan yang penuh hikmah :)

    teruskan menulis jugak kak fairuz! :)

    ReplyDelete

Daisypath - Personal pictureDaisypath Friendship tickers

Related Posts with Thumbnails