Followers

Tuesday, November 25, 2008

ABU NUR YANG DIRINDUI.. :)






Bismillahirrahmanirrahim. Salam wbt smua. Harini ana kurang sihat tapi kuatkan diri juga untuk menulis laporan tentang program di ABU NUR yang dikendalikan oleh avtivis2 UMMAH AID. Sebelum itu, ABU NUR & UMMAH AID ni ape yer??



Bagi yang belum mengetahui, UMMAH AID adalah merupakan satu hubungan persaudaraan yang bergerak membantu masyarakat minoriti Islam khususnya di Asia Tenggara dan di seluruh dunia amnya bagi mendapat kehidupan yang berpaksikan syiar ISLAM.

ABU NUR pula merupakan kediaman yang menempatkan anak-anak yatim, remaja miskin, dan mereka yang mempunyai masalah sosial. Jadi Ummah Aid telah mengambil iniasitif untuk membuat follow up untuk adik-adik ABU NUR ini agar mereka terus cemerlang, gemilang dan terbilang :) Berikut ada sedikit coretan ana khas wat tatapan smua =] baca sampai abes yer..



Pada 16-19 November 2008 yang lalu, sekali lagi kami menjejakkan kaki ke Kediaman Abu Nur tercinta yang beralamat di Kampung Simpang Pulai, 33100 Pengkalan Hulu, Perak Darul Ridzuan. Sebanyak 15 orang fasilitator yang terdiri daripada 8 orang muslimin dan 7 orang muslimat dan 31 peserta yang menyertai ‘Kem Tautan Hati 2008’ ini. Fasilitator muslimin terdiri daripada abg Salman, abg Amir, abg Saiful, Ifwat, Mahzan, Hazwan, Anwar dan Anas manakala fasilitator muslimat pula terdiri daripada K.Aziyah, ana sendiri (Ira), Anis, Afiqah, Liyana, Atikah dan Ros. Lagu tema untuk kem pada kali ini adalah Anak Soleh dari kumpulan UNIC.



Segala modul dan perjalanan program disusun oleh aktivis2 dari Institut Perguruan Tunku Bainun (IPTB). Terima kasih daun keladi diucapkan kepada mereka yang bersusah payah memerah otak dalam menghasilkan modul yang sangat mantap dan berguna kepada adik-adik Abu Nur ini. Moga Allah swt menilai setiap titik peluh dan keringat antum semua. Allahumma amen :) Maaf andaikata coretan ini terlalu panjang tapi percayalah, besar harapan ana untuk melihat adik-adik Abu Nur cemerlang bukan sahaja dari segi akademik, tetapi apa yang lebih penting dari itu ialah akhlak dan sahsiah mereka. Moga mereka berjaya fiddunia wal akhirah. Insyaallah..

16 November 2008

(Ana x join hari ptama punya aktiviti coz sampai lewat..sedeh nye (-_-) ]

:: Pagi yang cukup indah dan nyaman. Kami memulakan aktiviti dengan ice breaking dan ta’aruf. Biasa la kan, tak kenal maka tak cinta. Jadi, setiap kem memang memerlukan aktiviti taaruf ini. Untuk pembahagian kumpulan, mereka dibahagikan mengikut warna kad yang diberikan oleh fasi. Aktiviti ta’aruf ini menggunakan benang, sambil memperkenalkan diri, sambil memintal benang di tangan. Nak suruh orang lain ta’aruf, benang tersebut hendaklah diberi kepada kawan yang lain. Jadi, benang tersebut akan membentuk seperti sarang labah2! Wow, menarik sungguh idea ini..


:: Kemudian, aktiviti diteruskan dengan Latihan Dalam Kumpulan 1, (LDK 1) iaitu ‘Aku dan Kamu’. Menarik tajuk nya bukan? Didalam kumpulan, para peserta dikehendaki mencari pasangan. Dalam berpasangan tersebut, mereka dikehendaki melukis tangan. Ruang didalam tangan dikehendaki menulis sikap kita dan ruang luar tangan pula menulis sikap pasangan kita. Pasangan kita juga dikehendaki membuat perkara yang sama. Kemudian, bandingkan adakah apa yang kita tulis dekat ruangan dalam tangan kita sama dengan pasangan kita yang tulis di ruangan luar dia..( jeng2, sama tak?? Ha, kantoi..)


:: Untuk LDK 2 iaitu ‘Kehidupan Pelajar Muslim’, mereka dikehendaki untuk membuat jadual tentang tokoh muslimat seperti Siti Khadijah, Siti ‘Aisyah, Fatimah Az-zahra’, Sumayyah dan seorang lagi tokoh. Kemudian, seorang dari ahli kumpulan ditugaskan untuk menulis pada kertas mahjong yang telah ditampal didinding. Manakala seorang lagi ditugaskan untuk bertanyakan amalan harian tokoh muslimat tersebut pada kumpulan lain. Ini bermaksud, setiap kumpulan tidak boleh menulis pada kertas mahjong mereka tapi dikehendaki menulis pada kertas mahjong 4 kumpulan yang lain dengan menanya pada mereka mengikut turutan waktu. (he3, faham ker? Sory if salah explanation.. Ana pun kurang faham coz x join aktiviti ni..tanyer la Ifwat, Anis n da geng yer..)


:: Usai solat asar, para peserta menjalankan aktiviti berriadhah. selepas itu, Slot 1 iaitu ‘Kenali Diri’ bersama abg Amir dijalankan ba'da maghrib. Selepas isya’ pula, Slot 2 yang dikendalikan oleh abg Salman menyentuh tentang ‘Aurat dan Pergaulan’. Walaupun ada adik2 yang kurang memahami dan tidak memberi tumpuan semasa ceramah/kuliyah yang disampaikan, ia tidak mematahkan semangat kami untuk terus memahamkan dan memberi pelajaran kepada mereka. (Biasa la budak2, kadang2 susah sket nak tangkap sesuatu benda yang mungkin ‘agak berat’ bagi depa.. )

17 November 2008



:: Seawal jam 5.oo pagi, semua peserta dikejutkan untuk melakukan qiamullail. Walaupun ada antara mereka yang agak liat untuk bangun, akhirya mereka berjaya juga dikejutkan. Pada hari ini juga pelbagai aktiviti menarik yang telah disusun. Pada pagi itu, Slot 3 iaitu ‘Keluarga Bahagia’ yang dikendalikan oleh mahzan berjaya meraih perhatian adik2 Abu Nur ini. Mereka dikehendaki untuk menulis biodata ibu dan ayah mereka. Ada sebahagian besar adik2 kita yang tidak dapat menulis.. (adoi, jenuh ana tulis kan biodata untuk depa, bukan sorang tapi berapa ntah, banyak la gak..xpe dik, demi adik, akak sanggup wat ape jer..tapi baik2 jer taw..hu3)..

:: Kemudian, Slot ‘klinik solat’ dijalankan pada tengahari itu. Para peserta diajar tentang teori dan amali solat. (sabar je la ngan adik2 kita ni, macam2 benda berlaku time ni, akak2 fasi penat dah suh betulkan dan rapatkan saf tapi depa still ketawa2..xper la yer, kita kalo nak ajar depa, kne slow2..kita kne ikot cara Rasulullah saw, tegas tapi penuh berhikmah..jgn garang sangat, kang depa x mau ikot langsung lagi susah..btuii dak?)

:: Selepas zohor, Teori & Praktikal tentang Pengurusan Diri dan Tempat dilakukan. Kekemasan Diri, (kuku, rambut dan lain-lain) dan juga tempat (almari, katil, pakaian) semua nya dinilai. (Sedih tgk adik2 ni, ada yg kurang menitikberatkan soal kebersihan..xpe dik, dont worry, kami sedia membantu ! insyaallah..)


:: Tepat jam 5.00 petang, permainan explorace dijalankan. Explorace ni dikendalikan oleh fasilitator muslimin.. (seronok ana tgk adik2 kita ni main..agaknya depa betul2 terhibur ngan permainan tu kot.. task2 yang diberi kepada mereka ade yg mencabar tidak kurang juga yg menggelikan hati ana..tapi yg bagusnya, diselitkan juga unsur2 islamik disitu..macam2 idea depa ni..apepun, well done !)

:: Pada malam itu, para peserta disajikan dengan tayangan video ‘Muhammad Utusan Terakhir’. Pada awal penanyangan, mereka begitu bersemangat menontonnya. Tetapi masing2 menunjukkan muka yang agak berbeza diakhir tayangan. Riak2 keletihan terpancar diwajah adik2 kita ni. Mungkin kerana penat aktiviti seharian yang dijalankan. Jadi, untuk konklusinya, ana menyuruh mereka untuk membuat kesimpulan tentang video yang mereka lihat. Macam2 jawapan depa beri. Ok la tu.. depa pun diberi pelepasan untuk melayar bahtera. (b4 tdo, ada juga yg minum kopi cap songkok (btuii ker cap songkok??) yang ibu buat..fuh ! mmg sedap..he3..kalo dh minum kopi camne nak tdoq ?? huk3..)

18 November 2008


:: Bunyi unggas dan cengkerik mula bersahutan. Alunan merdu zikir juga berkumandang sayup-sayup kedengaran. Seperti hari sebelumnya, para peserta dikejutkan seawal jam 5.00 pagi untuk berqiamullail. Slot Tentang Diri, Rakan-rakan, dan Masyarakat menghiasi aktiviti adik-adik pada jam 9.00 pagi.


:: LDK seterusnya pula ‘Impianku’. Apa yang ana lihat dari LDK ini, ia cukup berkesan untuk menarik perhatian adik-adik. Mereka dikehendaki menulis impian hidup masing-masing. Kemudian mereka diberi bintang yang mana bintang tersebut adalah impian mereka. Mereka dikehendaki menampal bintang tersebut didinding dengan usaha mereka sendiri tanpa bantuan dari orang lain. Setinggi mana bintang yang ditampal, setinggi itulah impian mereka. (fasi2 juga tidak terlepas untuk tampal bintang masing2. We also have our goals!)


:: Pada petang itu, Teori dan Praktikal Masakan dilakukan. Adik-adik begitu teruja dengan aktiviti yang dikelolakan oleh Liyana ni. Mereka dibahagikan kepada 3 kumpulan yang mana mereka akan masak dadih (coklat n strawbery), agar-agar laici dan cucur ikan bilis. Ana dan atikah ditugaskan untuk menjaga bahagian cucur. Jadi, afwan jiddan kalo kami masak tak sesedap kat restoren 5 stars tu yer..hu3.. Apepun, seronok tengok adik-adik masak. Mmg ade gaya, kalah chef2 kat luar sana..hu3.. tapi ketua chef time tu K.Aziyah la..mmg terror dia masak..keep working kak!

[ adik2 memasak ni..ade bakat depa ni..hu3 ]

:: Malam kebudayaan menghiasi slot malam ini. Tema pada malam itu ialah ‘Anak Soleh’. Kreatif jugak adk2 kita ni..siap buat back up singer..tu yg paling tak tahan sekali. Akhirnya mereka lah yang johan. Ada juga persembahan sajak malam tu, sape yg buat yer? Biarlah rahsia.. tapi, ana harap sangat depa menghayati setiap bait kata2 sajak tersebut. Besar harapan fasilitator untuk melihat mereka berjaya fiddariyin iaitu dunia dan akhirat. Insyaallah..


:: Sebelum mereka melelapkan mata dibuai mimpi dihanyut samudera, kami menghadiahkan mereka dengan Slot “panas” iaitu slot muhasabah diri yang menyentuh soal ibu-bapa. Abg Salman dan Anas memainkan watak utama dalam ‘drama’ kali ini. Ana dan juga para fasilitator lain juga cukup tersentuh hati. Linangan air mata kami tidak dapat dibendung lagi melihat esakan dan mutiara jernih yang keluar dari setiap mata adik-adik Abu Nur. Tidak terkecuali sorang pun..Cukup-cukup syahdu! Syukur Alhamdulillah juga kerana slot ini membuka mata dan membuahkan keinsafan dalam diri adik-adik agar tidak terus hanyut dalam menghayati erti pengorbanan yang tiada tara oleh ibu-bapa mereka. Moga mereka terus istiqomah dalam mengingati setiap jasa ibu-bapa mereka.



19 November 2008

:: Masa begitu mencemburui kami. Antara sedar mahupun tidak, harini sudap genap 4 Hari 3 malam kami bersama adik-adik. Seperti 2 hari sebelumya, qiamullail tetap diteruskan pada hari yang terakhir.

:: “Al-Aqlu Salim fi Jasadi Salim”. Aqal yang sihat terletak pada badan yang sihat :) Kami menutup kem ini dengan aktiviti sukaneka. Aktiviti ini dikendalikan oleh Afiqah n da geng. Seronok sangat2 tengok depa bersukaneka. Kumpulan K.Aziyah n Ros nampaknya begitu bersemangat. Bagus2...dan sebanyak 7 aktiviti sukaneka yang mencabar dipertandingkan(mencabar ker?? he3..). Antaranya ialah:

** Minum air laici menggunakan sambungan straw
(lawak rasenyer, bile sambungkan straw, straw tu lg tinggi dari adik2..sabau jerk la..tp kump ana dapat no 2! Caiyok2 adik2..)

[ tu dia aihh..panjang benar straw nyer ]

** Isi air dalam botol
(ni main cam biasa la..tp group kak Aziyah menang rasenye, terror tul group depa..baguissh :])

[ gamba atas ni, time ni ana pun main sama, cm lawak jer rase.kui3.. ]

** Tiup gula-gula dalam tepung
(adoi, ade adik kumpulan ana nangis coz mybe matanye masuk tepung, so ana pun pujuk lah die..last2, ana sendiri x dapat men..n baju ana pun bersih dari sebarang kesan tepung..kui3 :p.. tapi pandai ek, after men air, depa kasi tepung..abes melekat tepung2 tu kat baju..ish3.. ^_~)

[ semangatnye adk kite ni cari tepung :) ]

** Bawak bola pimpong dalam sudu
(yg ni kami wat strategi..beratur mula yang tinggi sampai yang rendah skali.. so, senang la bola pimpong nak jatuh dari sudu ke sudu yang lain..btuii dak?? Cuba pk jap )

[ adk masyitah yg berusia 5 tahun begitu aktif skali time ni.. ]

** Baling belon yng berisi air kebelakang
(yg ni paling sedih, satu belon pun x masuk dalam baldi ana, btuah btui adik2 kumpulan ana ^^)

** baling belon berisi air dalam jarak yg jauh ke dalam baldi
(yang ni best gak, although my group x menang pun..huk3..)

** Kutip Sampah !!
(ni permainan plg syok! He3.. sape yg kutip sampah plg banyak, die lah juara.. actually ni selingan jer coz bersihkan tempat sukaneka tadi.. tiada yg kalah mahupun yg menang..)

:: Selepas aktiviti sukaneka, kami bersiap-siap untuk acara penutup. Adik-adik tidak sabar lagi untuk mendapat hadiah masing-masing. Sebelum itu, kami memberi amanat terakhir kepada semua adik Abu Nur yang amat kami sayangi. Pelbagai nasihat dan juga kata-kata semangat dilontarkan sebagai hadiah maya buat mereka. Sejurus selepas itu, kegembiraan tergambar diwajah mereka apabila diumumkan untuk sesi pemberian hadiah.. bertuah betul adik-adik kita ni. Dalam masa yang sama, kesedihan terpancar diwajah kami apabila tersedar bahawa masa kami dengan adik-adik bukan untuk selamya. 4 hari 3 malam bersama adik2 bagaikan 4 minit 3 saat nisbah peredaran waktunya. Begitu cepat masa berlalu! Kami bakal meninggalkan adik-adik Abu Nur sebentar lagi. Pelukan dan salaman untuk adik-adik bagaikan salaman yang terakhir buat kami. Semoga kami akan berjumpa lagi dengan adik-adik Abu Nur ini insyaallah.



ANAK SOLEH
Munsyid : Unic

Sifat anak yang soleh
Mentaati ibu ayah
Tidak membantah
Malah mentaatinya (2X)

Halus peribadinya
Mencontohi Rasulullah
Tingkah lakunya dijaga
Akhlak dipelihara
Segala amalan dijaga
Hanya kerana yang Esa

C/o
Hormat pada yang tua
Kasih pada yang muda
Sayang pada ibu ayah
Dan juga keluarga
Hidupnya rajin berusaha
Tidak pernah berputus asa
Di dalam kehidupan penuh pancaroba

Tiada cinta di hatinya
Hanyalah cinta Allah
Ada rasa rindu
Hanyalah untuk Rasulullah
Kasih dan sayang
Hanyalah pada ibu ayah
Hormat menghormati sesama insan berbudi
Guru dan teman-teman
Sentiasa dikasihi
Itulah di antara sifat anak-anak yang soleh


Ini saja yang sempat ana lakarkan buat antum semua. Sebarang komen dan juga pandangan, bolehlah dicoretkan disini. Semoga ia memberi manfaat buat kita bersama. Syukran ‘ala kulli hal…

Wallahu’alam.

Salam perjuangan,
Nadirah Ahmad Azam
UPM, Serdang

bisikan_nurani01@yahoo.com
(http://bingkisaNurani.blogspot.com)



bingkisaNurani:
adoi, windu nye kat adik2 ABU NUR..bile nak jumpe depa nih.sedehnye..huk3


16 comments:

  1. Salam 'alaik.
    Alahai, cumil2 adik2 di sana tu..hajat ana tak kesampaian tuk berbakti di sana...lama dah x menjawat jawatan fasilitator ni..
    Setiap slot tu bagus pengisiannya..ade pelbagai manhaj dlm me'manthop'kan pemahaman adik2 kita nie..
    slot xtvty sukaneka ni pat paling best..^_^ huhu bestnyer!
    Semoga adik2 kita di sana najah fiddunya wal akhirah!
    Utk saff fasilitator, ira & teman seperjuangan dah give da best utk adik2 ni.may they're blessed by Allah swt..

    ReplyDelete
  2. Salam wbt kak..
    mmg comel sokmo depa nih..

    takpe, insyaallah lain kali akk p sane ek.. mungkin aritu xde jodoh lg akk nak join same..xpe, pas ni ira ajak akk p sana k..

    aktiviti sukaneka mmg best.. tgk la sape yg main..kui3..

    syukran ala kulli hal..

    sebarang cadangan/kritikan blh la komen kat sini yer..

    barakallahufiQ

    ^_^

    ReplyDelete
  3. salam..

    bgsnye dpt join program cm ni..
    sy pn lom ada kesempatan lg join program yg seumpama ini.. moga diberi peluang jg nnt.. insyaAllah.. byk manfaat boleh kte dpt.. lgpn Islam meletakkan kedudukan yg amat tinggi pada anak2 yatim... org2 yg menjaga n membantunya akan diberikan rahmat oleh Allah SWT.. moga awk n rakan2 dberi manfaat n ganjarannya jg..
    ameen..

    salam syg..
    -khairiah ;)

    ReplyDelete
  4. to Khairiah a.k.a my cousin..

    syukran ala kulli hal..

    jom join program cmni..nak x??

    barakallahufiQ..

    syg jugak!
    [ nadirah a.k.a kakcik :) ]

    ReplyDelete
  5. mstilah nk.. tp masa mgkin x mengizinkan.. klu ada pape program, ajak je lah ye.. insyaAllah..

    -khairiah

    ReplyDelete
  6. insyaallah..akan ku ajak mereka2 yg berkeinginan utk pergi..

    jazakillah :)

    ReplyDelete
  7. salam..

    ana dh komen dgn sms..kiki

    overall ok..ada jg laporan..syukran jazilan..

    'ifwat

    ReplyDelete
  8. salam wbt..

    yer..syukran coz btulkan 'maisarah' kepada 'masyitah'..

    mungkin ana rindukan adik maisarah.. dan smua adik2 ABU NUR..bile nak jumpe depa lagi nih? adoi..

    afwan iddan :)

    ReplyDelete
  9. assalamu'alaikum, wahh pengalaman yg asyik tu kak, bersama ngan adik-adik, biarpun agak letih sedikit tp manfaat banyak teruskan kak ye

    ReplyDelete
  10. Salam dedi..

    mmg pngalaman yg terindah..

    letih yer?? ntah la dik, smua tu akk tolak tepi jer..moge dengannye kite peroleh kejayaan fiddunia wal akhirah..

    syukran dik!

    ReplyDelete
  11. Salam...

    panjang laporannya yep...
    hehehe...
    bestnyer... ana tak dapat lak nak join...
    adeh sedey lah jugak...
    hope ana dapat peluang p sana nanti....
    insyaAllah...
    t ana akan update blog tentang LAKEPO...
    tenet slow so tak sempat sokmo..
    hehe...

    salam ukhwah n salam sayang =)

    ReplyDelete
  12. Salam wbt ukhtiku nana,

    panjang ker?? actually x de niat nak wat panjang2 tapi progam 4 Hari 3 Malam..tu yg banyak celoteh sket..biaser la..prmpuan..he3..

    LAKEPO?? baguish2..update la cepat2 nyer.. x sabaq den nak nengok nyer..

    cyg enti jugak!!

    ReplyDelete
  13. bagus bagus bagus...
    salut buat Ira dan teman-teman di malay...
    Luar biasa...saya kagum dengan perjuangan sahabat-sahabat semua...

    aris el durra
    goresancinta.multiply.com

    ReplyDelete
  14. syukran kathira kang aris..

    salam dari kami untuk kang di Indonesia..

    doakan yg terbaek..

    ReplyDelete
  15. Terima kasih anak-anak fesi yang dikasihi, yang banyak membantu anak-anak mak d Kediaman Abu nur. Semoga jasa kelian dihisab dgn amalan kebaikan d AKHIRAT nanti. Jemput memberi khidmat lagi pada adik-adik kelian d Kediaman Abu Nur. Insyaalah x lama lagi kita akan terima nenek2 pula menghuni d sini. Salam ukwah dari mak.

    www.abunur.net

    Pengerusi K.A.N.

    ReplyDelete
  16. Salam wbt mak..
    syukran coz mak sudi ziarah kat blog ira ni..
    insyaallah, kami smua akan datang ke Abu Nur lagi untuk bjumpa dengan mak, ibu, ummi, ustazah, mummy, ustaz n smua warga Abu Nur..ira dah rindu dengan kalian smua..

    Salam ukhwah kembali.. :)

    (wat pengetahuan smua, di Abu Nur kami mmpunyai banyak mak..he3..jangan jeles.. :D )

    ReplyDelete

Daisypath - Personal pictureDaisypath Friendship tickers

Related Posts with Thumbnails