Followers

Sunday, November 22, 2009

Mee Bandung 'saya' v(^_^!)v


بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Ha, rajin pula ana update blog, cuti kata kan :p. Jadi, entri kalini kita main masak-masak :p Ok, haritu ana masak Mee Bandung, saja nak cuba sebab ni first time. Masakan ni mudah sikit berbanding Mee Kuah. Bezanya, Mee Bandung kita tak letak segala ubi tu. Kuah untuk Mee Bandung semata udang kering :)

Jom masak! Ini resepi kat internet, tapi ana telah mengolah sendiri bahan & cara mengikut sendiri punya hati. Yeah ^^! Hasilnya:

Bahan-Bahan: (Untuk 4 orang ^^)

(A) Untuk blend

• 200g udang kering segar (ikut anggaran sendiri)
• 2 genggam cili kering
• 10 biji bawang merah
• 3 biji bawang putih

(B) Untuk Menumis

• 10 biji bawang merah
• 3 biji bawang putih

Bahan-Bahan lain :)

• 1 bungkus mee kuning
• Daging
• Sotong/udang
• 4 biji telur ayam
• 2 ikat sayur sawi
• 5 keping tauhu goreng
• Air rebusan daging
• Minyak
• Bawang goreng
• Garam & gula secukup rasa

Cara memasak ^^

1. Bahan (A) di blend

2. Potong kecil sotong/udang/daging

3. Hiris tauhu goreng nipis-nipis

4. Cuci mee kuning dan toskan

5. Potong sayur sawi dan tomato

6. Untuk memasak perencah mee bandung:
-Tumis bahan yang telah diblend tadi menggunakan minyak yang banyak (kerana udang kering akan meresap minyak)
-Bila sudah separuh masak masukkan air dan kacau sehingga masak
-Masukkan garam dan gula secukup rasa

7. Untuk memasak mee bandung:
-Panaskan kuali dan masukkan minyak
-Tumiskan bahan (B) sehingga garing
-Masukkan air rebusan daging tadi mengikut berapa ramai yang hendak makan
-Bila air dalam kuali sudah mendidih bolehlah dimasukkan perencah tadi (nak kuah pekat, masukkan perencah lebih)
-Kacau kuah supaya tidak berkerak
-Masukkan sotong/udang/daging dan telur satu persatu. Pastikan telur masak kemudian, angkat untuk asingkannya supaya tidak hancur.
-Kemudian masukkan sawi. Tutup api bila semua bahan sudah masak.
-Tauhu goreng, bawang goreng, tomato dan telur boleh hidangkan bersama mee yang telah dicelur.

Bahan-Bahan ^^


Mee Bandung 'budak baru belajar'

Ha, kan dah siap ^^ Selain mee kuning, kita juga menggunakan mee hoon. Tetapi kuahnya tak perlu terlalu pekat deh :) Tapi kalau perasan, mee yang ana masak ni, kuahnya nampak kurang sangat. Jadi, maksudnya, kita kena banyakkan air dan kurangkan perencah. 'Saya budak baru belajar'. Practise make perfect. Kesimpulannya, kena rajin memasak yer (pesanan untuk diri ^^!) Ngeh3 v(^_^)v

Selepas habis main masak-masak, ana terus bersiap untuk ke rumah kakak ana di Ampang. Sebab keesokannya, nak pergi program Kau Dihatiku 2, satu program amal KTI (Komuniti Teman Inteam) dengan anak yatim Baitu Saidati Khadijah.

Baby Irin yang tersangatlah comel, permata kakak ana ^^


bingkisaNurani:
Tadi adik bongsu baru balik exam spm subjek matematik. Dia bagi soalan spm nye, suruh ana jawab. Kira nye suh check kan la, dia dapat bape. Ngeh3 ^_^ (macam la 'saya' ingat sgt matematik spm ^^!)

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails