Followers

Saturday, June 21, 2008

:: Jihad di hujung jari kematu ::


sumber artikel: raudhah.com

Sebuah drama dalam 3 babak

Babak 1

Lepas solat saya duduk di tangga masjid sambil memasang telinga. Ada seorang pakcik - kain pelikat, baju Melayu, ketayap di kepala - tengah seronok berbicara. Laknat Amerika. Laknat Yahudi. Kesian orang Islam kita. Sokong Saddam. Saddam dah taubat lima tahun dulu. Saya dengar saja.
Pakcik cerita pasal boikot barangan Amerika. Jangan minum Coke, kata dia. Saya dengar saja. Di celah jari pakcik, ada asap berkepul. Apa dia? Rokok Marlboro.

*****
Babak 2

Lewat malam member datang ambik dengan kereta, pergi minum teh tarik. Dia baru balik surau di sebelah sana. Sambil tarik talipinggang keledar, saya perasan celah jarinya. Apa dia? Rokok menyala.

Oi, kata nak boikot, kata saya. Member tergelak besar. Ini rokok Jepun lah.
Oo, kata saya. Talipinggang saya lekatkan. Bila pulak Jepun jadi negara Islam? Member gelak besar lagi.

Bukan ke Jepun masuk senarai negara 42 yang menyokong Amerika ceroboh Iraq?

Member cuma tersengih lebar. Apa lagi yang dia boleh buat? Mulut dah kena kail kafir. Terkonteng-konteng aje lah kamu di hujung tali tu.

*****
Babak 3

8 daripada 10 lelaki Muslim di Malaysia hisap rokok. Ia ke? Purata setiap perokok menghabiskan 2 kotak rokok sehari. Betul ke? 9 daripada 10 jenama rokok terlaris di Malaysia datang dari syarikat Amerika atau Britain, atau gabungan keduanya. Youre kidding?

Menung. Apa akan jadi pada ekonomi Amerika, British dan yahudi kalau semua lelaki Muslim dalam dunia pakat berhenti merokok? Menung lagi. Boleh ke?

Tersenyum simpul dibuatnya sekejap, macam orang gila melihat anak anjing kering mati kena gelek kereta di tepi longkang.

Ada orang pernah bicara dgn saya ttg jihad. JIHAD?? Jihad dihujung jari kematu pun X PASS !! APE KES??

" TEPUK DADA, TANYA IMAN "




"Halal itu jelas, HARAM ITU PUN JELAS, dan antara keduanya ada beberapa perkara yang syubhat (samar) yang banyak dari manusia tidak mengetahuinya. Maka barangsiapa memelihara dirinya dari segala kesamaran, sesungguhnya ia memelihara bagi agama dan kehormatannya. Dan barangsiapa jatuh ke dalam perkara kesamaran jatuhlah ia ke dalam haram,"(H.R. Muslim)


4 comments:

  1. Salam, not doubt at all..
    Benda inilah yg selalu diperkatakan umum oleh masyarakat skg..

    Kawan ana pn antaranya..Dia ckp lebih kurang mcm dlm babak 1..ish2

    Pelik manusia skg ni..pandai berkata2 tetapi tidak pandai bertindak

    ReplyDelete
  2. na'am..itulah manusia..pandai berkata ttpi kurang dari segi amalnye..

    peringatan ni untuk ana n juga sahabat2 yg len..

    moge kite smua sntiasa muhasabah diri balik..

    ke arah mardhatillah insyaallah..amen

    ReplyDelete
  3. zzzasss!!!pedas giler...ok man,be strong!semoga Allah bersama ana dlm usaha nekad ana..huhu

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails