Followers

Thursday, December 18, 2008

Pitis (Duit)

Bismillahirrahamnirrahim.
Salam wbt smua..Utk posting kali ni, ana selitkan unsur lucu sket. Amik pengajaran yer :)

Suatu Jumaat Mat Pergi ke masjid untuk mengerjakan solat Jumaat. Oleh kerana die memakai kain, die hanya membawa RM1 untuk tambang bas pergi dan balik dari masjid. Selepas menerime baki wang dari konduktor bas, Mat memasukannya iaitu sekeping wang 50 sen kedalam saku baju melayu yang dipakainya.


Apabila tiba waktu sembahyang dia pun sama-sama berdiri mengikut jemaah lain..

Ketika hendak rukuk, duit 50 sennya tadih terjatuh dan tergolek di saf depan memikirkan itu aje wang yang dia ada. Die pun menegur orang disaf depan,

Mat : Jange Ambik Pitih aku tuh
Jemaah 1 : Eh, aku tok sey limo puluh sen tuh gak
Jemaah 2 : Weh ore semaye mane buleh kecek
Jemaah 3 : Hok mung kecek tuh..
Jemaah 4 : Mujo Aku tok kecek deh
Jemaah 5 : Dah smua, diam lah..

T.A.M.A.T

bingkisaNurani:
Sabar jer la depa ni..k, antara pengajaran yg blh diamik, kite kne KHUSYUK dlm solat cz kite tengah berhadapan dengan pencipta diri kita..x kesah la ape2 pun yg berlaku.. erm, ingat x kisah seorang ni (ana x ingat sape), sampai anak panah tercucuk dibadannyer, die x perasan sehingga lah dia abes solat (kalo ana salah, betul kan yer).. Nak tunjukkan betapa khusyuk nyer solat die sampai benda yg blh meragut nyawa die pun, die x perasan. ALLAH AKBAR! ok, ape plak pandangan sahabat2 tentang kisah Pitis (Duit) ni?


8 comments:

  1. salam..
    nak tegur sikit..yg kena arrow tu bkn pada badannya tp pada tumit kakinya.. :)

    ReplyDelete
  2. ha..ha..ha.. semua batal sholatnya yaa.. jamaah 5 di ganti imamnya biar tambah seru..he..he..

    ReplyDelete
  3. ha..ha..ha...yang kelima imamnya....semua batal sholat...

    ReplyDelete
  4. salam wbt..
    ok, syukran ikmal..
    x silap ana, saidina ali ker?
    kalo salah, tolong betul kan :)

    ReplyDelete
  5. salam kang aris..
    ditambah seru? gmana tu.. :?

    ReplyDelete
  6. salam bleklok
    tu la pasal..smua batal solatnyer..
    sabar jer la ngan depa ni....ish3.. :$

    ReplyDelete
  7. ni ha..satu lagi psl khusyuk ni..mse tu ana kecik lagi slt maghrib kat surau..pak imam tu cam bese la pakai kain..tb2 ade ntah dari mane ade cicak jatuh dpd siling, dah tu cicak tu pun lari2 terus msuk bwh kain pak cik tu..dah msuk bwk tu ape lagi, cicak tu pun panjat la kaki pak imam tu..bukan main lg pak imam menari..abis satu jemaah batal tu..pengajaran buat kaum llaki, kalu nak solat, jgn susah2 kan diri nak pakai kain la, nak sibuk2 mandi la (kalu dah nak abis waktu camne)..Islam itu mudah, tp jgn kita pndang mudah pd hukum hakam nye..

    ReplyDelete
  8. macam2 hal yg berlaku time solat yer...

    tapi ikot la keselesaan masing2..

    sape rasa better pakai kain, go on..

    asalkan sebarang pakaian yg dipakai selesa yg paling penting suci n bersih..

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails