Followers

Monday, August 24, 2009

= Bahtera Kemerdekaan =

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Ramadhan Kareem

Salam Perjuangan untuk semua :)

Alhamdulillah, tanggal 31 Ogos 2009 yang lebih kurang seminggu sahaja lagi, genaplah usia 52 tahun negara kita merdeka. Tika dan saat ini kita dapat hidup dalam keadaan aman damai tanpa keganasan mahupun peperangan seperti yang melanda beberapa negara diseantero dunia. Suatu persoalan yang sering bermain dikotak fikiran , apakah yang difahami tentang erti kemerdekaan yang sebenar?

Merdeka memberi makna yang abstrak. Pelajar yang telah habis menjawab peperiksaan seringkali menyebut perkataan 'merdeka! :)'. Bebas dari penjara pun dikira merdeka. Hamba abdi yang tidak lagi bekerja untuk tuannya juga merdeka dan berbagai lagi makna 'kemerdekaan' yang dapat kita lihat.

Kita juga sering mengaitkan makna kemerdekaan dengan kebebasan. Kemerdekaan yang selalu kita laungkan untuk negara membawa maksud bebas dari penjajah atau kuasa asing yang menakluk sesebuah kawasan.

Memetik makna kemerdekaan dalam alquran dari kisah Nabi Ibrahim a.s

Maka ketika dia berada pada waktu malam yang gelap, dia melihat sebuah bintang (bersinar-sinar), lalu dia berkata: “Inikah Tuhanku?” Kemudian apabila bintang itu terbenam, dia berkata pula: “Aku tidak suka kepada yang terbenam hilang”. Kemudian apabila dilihatnya bulan terbit (menyinarkan cahayanya), dia berkata: “Inikah Tuhanku?” Maka setelah bulan itu terbenam, berkatalah dia: “Demi sesungguhnya, jika aku tidak diberikan petunjuk oleh Tuhanku, nescaya menjadilah aku dari kaum yang sesat”. Kemudian apabila dia melihat matahari sedang terbit (menyinarkan cahayanya), berkatalah dia: “Inikah Tuhanku? Ini lebih besar”. Setelah matahari terbenam, dia berkata pula: Wahai kaumku! Sesungguhnya aku berlepas diri (bersih) dari apa yang kamu sekutukan (Allah dengannya). Sesungguhnya aku hadapkan muka dan diriku kepada Allah yang menciptakan langit dan bumi, sedang aku tetap di atas dasar tauhid dan bukanlah aku dari orang-orang yang menyekutukan Allah (dengan sesuatu yang lain). (Surah al-An’am: 76-79)

Dari ayat tersebut, apa yang dapat kita fahami adalah pencarian spritual dan usaha Nabi Ibrahim a.s dalam membebaskan diri daripada kehidupan yang diyakininya keliru. Moga kita juga dapat membebaskan diri dari pelbagai ancaman yang bertulangkan pendustaan dan kehancuran seterusnya bangkit dari kelekaan tersebut.

Bersempena dibulan yang penuh barakah ini, marilah sama-sama kita merdekakan diri dari sifat jahiliyah dan nafsu yang sentiasa membelenggu diri. Kemerdekaan tersebutlah yang sebenarnya hendak kita genggami. Berbekalkan keazaman yang jitu dengan niat yang ikhlas, insyaallah akan lahirkan kemerdekaan yang hakiki dari hati suci. Insyaallah. Allahumma amen~

bingkisanku,
Nadirah Ahmad Azam

http://bingkisanurani.blogspot.com/

****************************************************************************************************************

Bonda senyum riang
Menerima bahtera merdeka

Putra putri sayang

Putra putri sayang

Sedang berjuang

Fajar telah tiba

Nan menyinsing membawa harapan
Tanah Semenanjung
Tanah Semenanjung

Permata nilam


Jiwa dan raga

Buktikanlah pada nusa bangsa
Supaya negara maju jaya
Aman merdeka

Duhai ibu pertiwi
Putra putri datang sujud bakti
Ingin menunaikan
Ingin menunaikan
Sumpah dan janji

2 comments:

  1. Merdeka pada bulan ramadhan..ni lah kemerdekaan dpd syaitan.

    ReplyDelete
  2. Merdeka dari syaitan dan nafsu yang selalu membelenggu diri..

    moga kita dapat kekalkan momentum ini sampai bila2 insyaallah..amen

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails