Followers

Thursday, January 29, 2009

< Ismail Haniyeh - Obama >

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


Surat Ismail Haniyeh HAMAS kpd Obama US
Sumber: http://inijalanku.wordpress.com/

Presiden Amerika, Barack Obama (kiri) dari Parti Democrat
dan PM Palestin, Ismail Haniyeh (kanan) dari HAMAS.


Setelah Israel dan Pentadbiran Bush gagal menawan Gaza, ke arah menghukum pemimpin HAMAS seperti Saddam Hussein dan menjajah kembali umat Gaza, Perdana Menteri Palestin, Ismail Haniyeh (HAMAS) mengutus surat kepada Presiden Amerika, Barack Obama, orang kulit hitam pertama memimpin Amerika dan dunia, setelah berdekad umat kulit hitam berjuang menuntut keadilan di bumi Amerika.

“Sungguh kamu telah berjaya melangkah jauh, bermula dari hari dimana manusia memperhambakan manusia lain, hari-hari dimana rantai apartheid di Amerika membelenggu manusia, sedang fitrah manusia mendambakan kemuliaan dan kesejahteraan. Umat yang bangkit ialah umat yang tidak mahu menyerah kepada Syaitan. Perjuangan Kebebasan dan mencari Keadilan bermula di detik dimana Kejahatan mehu memaksa kemahuan jahat mereka …”.

“Martin Luther, Malcom X dll menolak kepercayaan bahawa bank Keadilan telah bengkrap. Masih ada di sana harapan. Selepas berdekad berlalunya perjalanan menuju Keadilan yang didamba semua pihak, sebelumnya hak mengundi adalah mimpi disiang hari bagi orang kulit hitam di Amerika, kini kita menyaksikan zaman dimana seorang rakyat Amerika dari asal usul Afrika, penuh dengan semangat dan cita-cita, dipilih rakyat menjawat jawatan tertinggi di muka bumi. Ini bukan sahaja mencetus ilham bagi masyarakat kulit hitam semata-mata, bahkan bagi kesemua masyarakat di dunia yang masih mengimpikan kenikmatan Kebebasan dari taasub membabi buta disuatu hari nanti”.


Didalam surat tersebut, Haniyeh mengucapkan tahniah atas jawatan baru yang dipegang Obama dan menyatakan bahawa Palestin adalah satu-satunya pintu masuk ke Dunia Islam dan kunci kepada pintu Palestin ialah Keadilan dan Kebebasan bagi umat Palestin. “Kami menunggu dan mengalu-alukan semua orang yang mahu melalui Pintu tersebut. Kami juga berharap ianya tidak mengambil masa yang lama dari sekarang”. “Kejayaan di Amerika ini bukan satu-satunya di dunia, bahkan di sana contoh-contoh lain yang banyak yang akhirnya mencapai apa yang kita sama-sama cita-citakan seperti halnya di Afrika Selatan (sistem Apartheid berjaya dibenteras). Dalam masa yang sama sebahagian umat lain masih bertarung seperti halnya di Palestin”.

Haniyeh juga menambah, “Tidak mungkin kami akan redha kepada kezaliman selagi mana kami terus menjadi mangsa kekejaman yang dilakukan oleh tentera Penjajah. Seramai 1330 yang terbunuh dan 5500 yang cedera di Gaza bukan disebabkan pegangan politik tertentu mereka, sebaliknya ia adalah disebabkan umat Palestin mencari Kebebasan”. Haniyeh berharap Obama berusaha membaiki kesilapan-kesilapan pentadbiran Bush, dimana masyarakat antarabangsa sedang memerhati dan meletakkan pengharapan kepada beliau, agar jangan menghampakan harapan mereka.


Di depan Barack Obama mengenai isu Palestin adalah seperti berikut :

1. Adakah Amerika akan mengadakan hubungan dengan HAMAS ? Ini pernah berlaku setelah 13 tahun Amerika memutus hubungan dengan PLO, akhirnya berhubung juga.
2. Adakah Obama akan meneruskan strategi memusnahkan atau melemahkan HAMAS, seperti yang dilakukan oleh presiden-presiden Amerika yang lalu ?
3. Adakah Obama, seorang berkulit hitam di Amerika yang Apartheid berjaya ditamatkan, akan berpegang dengan prinsip yang sama menghapuskan atau sekurang-kurangnya meredakan sokongan terhadap Apartheid yang diamalkan oleh Yahudi di Palestin ?
4. Adakah Amerika akan menaja atau mendokong perang Israel - Palestin lagi sekali selama 4 -5 tahun beliau memerintah ?
5. Adakah HAMAS boleh diubah Fikrahnya dari membebaskan Palestin dengan Jihad kepada mengiktiraf “Israel” dan melucutkan senjata mereka dengan rela, seperti yang akhirnya berjaya dilakukan terhadap FATAH/PLO dengan tawaran pakej ekonomi yang menarik ? Presiden Bush pernah membuat tawaran tersebut tetapi tidak disambut oleh HAMAS, wakil rakyat Palestin yang sah.



bingkisaNurani:
Israel, Amerika, Eropah, Kuasa-kuasa Besar dan sebahagian pemimpin umat Islam merancang jahat terhadap Palestin, tetapi Allah swt juga merancang, dan Allah adalah sebaik-baik perancang. SAVE PALESTINE! ALLAH AKBAR !!!


4 comments:

  1. Allah adalah sebaik-baik perancang. SAVE PALESTINE! ALLAH AKBAR !!! ... cocok sekali.... Jangan terlalu berharap kepada Obama...Ada atau tidak Obama, Islam dengan Ijin ALlah akan berjaya kembali.. semoga kita turut ambil bagian dalam usaha kejayaan Islam...Amiin... Nice news...

    ReplyDelete
  2. Jika umat islam smua bersatu, pasti hancur yahudi n sekutunyer..teringat zaman nabi, betapa kuatnye khilafah islamiyah pada waktu tu. Saat tu pasti kan muncul kembali..insyaallah, kan pasti tiba..1 hari nanti.. ALLAH AKBAR !!!

    ReplyDelete
  3. bagus.nmpaknye anti mmg betul2 konsisten dgn isu ni.ana harap diri ana dpt teruskan perjuangan dlm memboikot yahudi..ape yg menyedihkan (dah byk kali ulang) ana perhatikan, mesej yg cuba disampaikan tak masuk dlm kepala kawan2, cuma segelintir aje. lebih2 lagi, ada yg kata "skang ni org dah tak boikot dah"..kenapa kita perlu ikut orang lain sedangkan mungkin org tu tak tau..tepuk dada tanya iman.

    ReplyDelete
  4. sebenarnye kite perlu istiqamah dalam perkara kebaikan..

    truskan usaha untuk memboikot..

    moge kite smua tergolong dalam golongan yg istiqamah n sentiasa mengingati ALLAH swt..

    save gaza!!! ALLAH AKBAR

    ReplyDelete

Daisypath - Personal pictureDaisypath Friendship tickers

Related Posts with Thumbnails