Followers

Tuesday, August 16, 2011

TOLAK dan TARIK

Salam wbt. Salam Nuzul Quran.

Alhamdulillah, saya telah membuktikan topik baru saya bukanlah lagi seminggu! yeay, berjaya. Tahniah diri sendiri *_*

Topik kalini sedikit berbeda. Dapat idea dari sekolah.

Saya telah masuk topik baru, Force (Daya) - Chapter 7 Form 2. What is a force?

Bahasa mudahnya, ia berkaitan dengan tolakan atau tarikan sesuatu objek. Senang nak bagi budak faham. Jadi, "apa sahaja yang kamu tolak atau tarik, ia adalah daya". Itu gaya saya cakap dengan anak-anak saya dimakmal sains :D


Eksperimen harini juga agak 'kelakar'. Kelakar? Dengan menggunakan skate board, pelajar akan saling menolak dan menarik diantara satu sama lain. Jadi, anak-anak saya ni sangatlah teruja, dah tak nampak macam penat puasa, bagus2! (kalau hari pertama puasa, ya allah, depa ni....) Jadi, anak-anak saya ni naiklah atas papan roda tersebut, menarik menggunakan kain dan menolak pula menggunakan tangan, itulah serba sedikit konsep daya. Kalau mengajar 5 kelas, banyaklah gaya yang diluar jangkaan. Masa naik benda beroda tu, ada yang terjatuh masuk bawah meja. Anak orang ni, risau saya sangat-sangat, tapi dia ok dan masih mampu tersenyum kearah saya, alhamdulillah. Habis bab sekolah disini (kalau nak penerangan panjang lebar pasal daya, kita text je, kat fb pun boleh (macam la ada orang nak penerangan, tapi kalau anak-anak tanya, esok juga cikgu belanja buka puasa! ;)

Sebenarnya, saya tertarik dengan 2 perkataan ni, TOLAK & TARIK. Membawa perkataan tersebut ke dunia realiti kini (dah macam motivator pulak dia ni, ish3 ;), saya sangat sedih dengan mereka yang tak dapat menerima apabila pinangan mereka di'tolak' (cakap pasal kawen la pulak '_', ada kaitan dengan topik ker? boleh la, tu kan ada perkataan 'tolak'...hihi)

Saya ada seorang sahabat yang solehah. Mereka hampir dinikahkan, tetapi perhubungan tidak direstui. Apabila muslimat tersebut minta diputuskan, lelaki tersebut bagai hilang arah.

"rasa macam nak mati la..."

"dah tak de semangat nak hidup.."

Persoalannya disini, dimana keimanan muslimin tersebut. Adakah kerasionalnya dibawah kaki?

Ok, terus terang saya cakap disini, saya juga pernah mengalami situasi diatas. Ketika itu, saya baru beberapa hari bergelar mahasiswa.

Yang saya hairan sangat sangat dan sangat! Baru beberapa hari kenal, 'encik tersebut' dah nak mintak couple. Tak kan dia tak nampak saya pakai macam mana? Saya mempunyai kehormatan dan prinsip tersendiri. Prinsip ini saya jaga dari dulu sehingga saat saya menulis ni dan tidak akan pernah saya langgarinnya! Insyaallah.

Dan yang saya sangat kecewa + sedih, bagaimana boleh terdetik dalam jiwa 'encik tersebut' untuk bunuh diri? Hanya mereka yang tak beriman sahaja melafazkan begitu. Saya tahu 'encik tersebut' main-main dan mahu menarik perhatian saya. Hanya kerana saya menolak cintanya, dia nak bunuh diri? OMG...

Disitu saya tahu, dia bukan pilihan saya.Prinsip saya senang, cinta selepas kahwin. Mudah kan? :)

Mereka yang suka memaksa-maksa, 100% bukan pilihan saya, juga saya yakin muslimah diluar sana.

Belajarlah erti menerima dengan hati yang terbuka apabila menerima ujianNya. Bukan sahaja ujian dalam mencari jodoh, tetapi segala cabarannya samada ditimpa musibah, miskin, jatuh sakit, muflis dan sebagainya. Percayalah, Allah itu Maha Adil. Semoga Allah swt memberi hidayah pada kita semua, allahumma amen.

psst: esok cuti nuzul quran, bolehlah iron baju yang sebakul ni (-_-') senyumlah, ok ----> (^_^)

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails